ترامپ "ول‌کن" دیوار نیست

درخواست بودجه سال ۲۰۲۰ میلادی دوشنبه رسماً اعلام خواهد شد و درخواست بودجه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای ساخت این دیوار مرزی فراتر از ۵.۷ میلیارد دلاری است که وی سال گذشته درخواست کرد.

درخواست قبلی منجر به یک بن بست شد که نتیجه آن یک تعطیلی موقتی ۳۵ روزه دولت آمریکا بود که طولانی‌ترین تعطیلی دولت در تاریخ این کشور به حساب می‌آید.

یکی از مقامات ارشد دولت واشنگتن این رقم را تأیید کرده که انتظار می‌رود برای ساخت یا جایگزینی ۷۰۰ مایل دیوار در امتداد مرز آمریکا-مکزیک استفاده شود.

خبرگزاری رویترز اوایل روز یکشنبه گزارش داده بود که این بودجه برای ساخت این دیوار مرزی به شکل ۵ میلیارد دلار از بودجه وزارت امنیت کشور و ۳.۶ میلیارد دلار از بودجه ساخت و ساز نظامی پنتاگون گرفته می‌شود.

براساس گزارشات این درخواست بودجه همچنین شامل ۳.۶ میلیون دلار بودجه ساخت و ساز نظامی است که به تأمین مالی پروژه‌های مرتبط با ساخت این دیوار مرزی کمک می‌کند.

علاوه بر بودجه دیوار مرزی پیشنهاد ترامپ خواستار استخدام ۲۸۰۰ نیروی مجری قانون و دیگر پرسنل اضافی برای تقویت مرز و ۱۰۰ تیم قضاوت در پرونده‌های مهاجرت می‌باشد.

این درخواست بودجه ترامپ احتمالاً با مخالفت شدید در مجلس نمایندگان که تحت کنترل دموکراتها قرار دارد مواجه خواهد شد.

نانسی پلوسی و چارلز شومر، رهبران کنگره‌ای حزب دموکرات در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این درخواست بودجه رئیس جمهور برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک هشدار دادند که یک شکست قانونی دیگر در انتظار ترامپ است.

در این بیانیه آمده است: دونالد ترامپ هنگامی که به صورت کاملاً بی پروا باعث تعطیلی دولت شد تا به دیوار پرهزینه و غیر موثرش برسد به میلیون‌ها آمریکایی‌ها لطمه وارد کرده و باعث یک آشوب گسترده شد؛ آن هم برای دیواری که وعده داده بود هزینه آن را مکزیک پرداخت می‌کند.

آنها افزودند: کنگره بودجه قبلی ترامپ درخصوص ساخت این دیوار را رد کرده و او مجبور شد تا شکست را بپذیرد و فعالیت دولت را مجدداً از سر بگیرد. اگر ترامپ تلاش دارد تا مجدداً این اقدام را انجام دهد با نتیجه مشابهی مواجه خواهد شد و ما امیدواریم که ترامپ از اتفاق قبلی درس گرفته باشد.

کنگره باید تا اول اکتبر سال جاری میلادی بودجه سال مالی ۲۰۲۰ را تأیید کنند چرا که در غیر این صورت این بودجه ممکن است مشمول مرور زمان شده و دولت مجدداً تعطیل شود.

در همین حال لری کوتلو، مشاور اقتصادی کاخ سفید تأیید کرد: این درخواست بودجه جدید احتمالاً به معنای یک جدال جدید در کنگره بر سر بودجه دیوار مرزی با مکزیک است اما باید بگویم که کل مسئله این دیوار و امنیت مرزی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: ما باید با یکدیگر متحد بمانیم و سیاست سازنده‌تری در زمینه مهاجرت اتخاذ کنیم. ترامپ قرار است پای دیوار مرزی‌اش بایستد و از موضوع امنیت مرزی دفاع کند و به نظر من این مسئله کاملاً لازم و ضروری است.

کوتلو همچنین ابزار خوش بینی کرد که رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی و پس از آن از ۳ درصد فراتر خواهد رفت.