تجمع هواداران آسانژ مقابل زندان محل نگهداری او

هواداران جولین آسانژ، بنیانگذار وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس در اعتراض به بازداشت او  روز یکشنبه مقابل زندان «بلمارش انگلیس»، زندان محل نگهداری او تجمع کردند.

برخی از هواداران آسانژ که مقابل این زندان در دفاع او شعار سر می‌دادند، بازداشت آسانژ را موجب شرمندگی جهان توصیف  و دولت انگلیس را متهم به نقض حقوق بشر کردند.

زندان فوق امنیتی بلمارش که به «گوانتاناموی انگلیس» معروف است در جنوب شرق لندن قرار دارد و گفته می‌شود تاکنون میزبان متهمان تروریستی شناخته‌شده‌ای مانند «ابوقتاده» مشهور به نفر دست راست اسامه بن لادن در اروپا و دیگر عوامل تروریستی خطرناک بوده است.

شایان ذکر است، پلیس لندن پنجشنبه گذشته آسانژ را در سفارت اکوادور در لندن دستگیر کرد. دستگیری آسانژ پس از آن روی داد که لنین مورنو، رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد پناهندگی آسانژ را لغو کرده است.

آسانژ سال ۲۰۱۲ به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد تا به سوئد تحویل داده نشود. سوئد به سبب اتهامات آزار جنسی و تجاوز برای آسانژ حکم پیگرد صادر کرده بود. آسانژ با رد کردن این اتهامات، آن‌ها را سیاسی خواند. مهم‌ترین نگرانی آسانژ این بود که سوئد احتمالا وی را به آمریکا تحویل دهد. آسانژ در آمریکا به سبب انتشار اسناد طبقه بندی شده وزارت امور خارجه ممکن است با مجازات سی و پنج سال زندان یا اعدام مواجه شود. پرونده تجاوز، سال ۲۰۱۷ مختومه شد ولی انگلیس همچنان اصرار داشت آسانژ به سبب حاضر نشدن در دادگاه لندن، باید دستگیر شود.