جزئیات دیدار مکرون و نخست وزیر عراق

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نسبت به هر گونه انحراف در مبارزه با گروه تروریستی داعش هشدار داد.

عبدالمهدی که در پاریس حضور دارد، در یک نشست خبری مشترک با «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت که این انحراف «موجب ایجاد شکاف در جامعه خواهد شد».

وی تصریح کرد که «داعش همچنان می‌خواهد منطقه را بلرزاند و اردوگاه بزرگ ما را متزلزل کند، ولی با نیروها و یگان‌هایمان آن را بیرون خواهیم راند».

شبکه خبری «السومریه» به نقل از نخست وزیر عراق گزارش داد که هنوز هسته‌های پنهان زیادی از گروه داعش در عراق وجود دارند.

عبدالمهدی همچنین اظهار داشت که سخنرانی اخیر «ابوبکر البغدادی» سرکرده اصلی داعش نشان داد که خطر داعش علیه عراق هنوز وجود دارد.

وی با بیان اینکه با سوریه، رخدادهای مرزی را بررسی کرده است، گفت که طرفین سوری و عراقی در این خصوص تصمیمات مهمی اتخاد کرده‌اند.

نخست وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود به روابط بین پاریس و بغداد پرداخت و تصریح کرد که با طرف فرانسوی بر سر اصول کلی روابط دوجانبه به توافق رسیده‌اند و جزئیات این مسئله نیز مهم خواهد بود.

عبدالمهدی با اشاره به دیدارهای خود با رؤسای شرکتهای بزرگ فرانسوی، اعلام کرد که در مرحله آتی، تمایل دارد که این شرکتها در عراق حضور داشته باشند.

وی به گفت‌وگوهای داخلی عراق اشاره و تأکید کرد که هر کس به بغداد سفر کند، ثبات را در عراق احساس خواهد کرد.

تأکید ماکرون بر همکاری عراق و فرانسه در مبارزه با تروریسم

ماکرون نیز در این نشست گفت که «مبارزه مشترکی علیه تروریسم و توحش داریم. نبرد علیه تروریسم به پایان نرسیده و باید این نبرد کامل شود».

وی با بیان اینکه فرانسه در تقویت توانمندی عراق و آموزش نیروهایش، در کنار این کشور قرار دارد، اعلام کرد که پاریس از بغداد حمایت سیاسی و مالی نیز انجام می‌دهد.

رئیس جمهور جمهور فرانسه اعلام کرد که این کشور تمایل دارد عراق در پاییز آتی، ریاست نشست بین‌المللی درباره حمایت از قربانیان خشونت دینی و نژادی در خاورمیانه را بر عهده داشته باشد.

ماکرون با اشاره به تمایل پاریس برای همکاری در بازسازی شهر موصل عراق، خاطر نشان کرد که «ثبات عراق و منطقه برای ما مهم است و خواستار عراقی هستیم که امنیت را به دست می‌آورد و الگوی کشورهایی باشد که دوران انتقالی را پشت سر گذاشته‌اند».