پیامی‌که باید به اروپا مخابره کنیم

روزنامه وال استریت ژورنال در یکی از گزارش‌های اخیر خود در این خصوص می نویسد : " اتحادیه اروپا از طریق تدابیری جدید مانند اعمال فشار بر کشورهای غیر عضو جهت کاهش فروش «فناوری‌های حساس» به ایران و سخت‌گیرانه‌تر کردن شرایط صادرات به ایران به دنبال تحدید توان موشکی ایران  است. انگلیس ، فرانسه و آلمان به دنبال آن هستند  تا کل اتحادیه اروپا را در خصوص اعمال محدودیت‌های موشکی سنگین علیه ایران متقاعد نمایند. یکی از تدابیری که اروپایی‌ها به دنبال آن هستند این است که از کشورهای آفریقایی و آسیایی بخواهند صادرات خود به ایران را متوقف کنند و یا مانع انتقال کالاهای حساس به ایران شوند."

واقعیت امر این است که واشنگتن و اتحادیه اروپا در صدد تلفیق دوگزاره ضد ایرانی خطرناک   با یکدیگر هستند: یکی "برجام دفرمه شده" و دیگری" توان دفاعی محدود شده ایران"! آنها در صددندیک‌سال  پس از خروج رسمی دولت ترامپ از برجام ، پروسه علنی "اعمال تحریم‌های موشکی" علیه ایران را با هدف مهار قدرت منطقه ای و دفاعی کشورمان عملی سازند. بدون شک،در این برهه حساس و تعیین کننده، لازم است سیگنالها و پیام‌های قاطعانه ای از سوی جمهوری اسلامی ایران خطاب به طرف اروپایی ارسال شود. رصد بازی اتحادیه اروپا در زمین ایالات متحده آمریکا و دولت ترامپ، موضوعی است که باید به صورت جدی از سوی وزارت امور خارجه مدنظر قرار گیرد. 

بدیهی است که اصلی ترین وظیفه دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان در برهه فعلی، عدم اعتماد به اروپا و اتخاذ مواضع صریح و قاطعانه در قبال سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس می باشد. در صورتی که این بازخواست قاطعانه از سوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان صورت نگیرد، شاهد رفتار وقیحانه تری از سوی تروئیکای اروپایی خواهیم بود. بدیهی است که در این معادله، پیش فرض ذهنی یا محاسباتی به نام "تفکیک بازی آمریکا و اروپا" نیز معنایی نخواهد داشت زیرا "بدعهدی آمریکا" و " دوگانگی اروپا" هر دو جزئی از پازل تقابل با جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

این پازل مشترک، از ابتدای حضور ترامپ در کاخ سفید بازتعریف شده و در حال حاضر نیز  از سوی دشمنان غربی ملت ایران در حال اجراست.

نکته دیگر اینکه لازم است  دستگاه دیپلماسی  "خطوط قرمز راهبردی" کشورمان  را باید در برهه فعلی، به صورت مداوم به طرف مقابل ( آمریکا و تروئیکای اروپایی) گوشزد نماید. عدم مذاکره بر سر توان موشکی و دفاعی ایران، عزم ایران بر تقویت توان منطقه ای و دفاعی خود در برابر تهدیدات موجود ، مخالفت مطلق با بازرسی از اماکن نظامی ایران توسط آژانس یا هر نهاد دیگر و .... از جمله این موارد محسوب می شوند. بدیهی است که ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی حق ورود به این مناطق ممنوعه استراتژیک و راهبردی کشورمان را نداشته و نخواهند داشت.

در نهایت اینکه تقابل ایران و تروئیکای اروپایی  بر سر توان موشکی کشورمان  طی ماه‌های  آتی وارد مراحل حساس و سرنوشت سازی خواهد شد. آنچه ما را در این نبرد پیروز خواهد کرد، اصرار بر خطوط قرمز استراتژیک و راهبردی کشورمان

می باشد. خطوط قرمزی که اگر ذره ای از آنها عدول نماییم، تلاش آمریکا و اروپا برای محدود سازی و ایزوله کردن کشورمان در نظام بین الملل و خصوصا منطقه غرب آسیا بیشتر خواهد شد.

حنیف غفاری