روابط با اتحادیه اروپا باید تغییر کند

«مت هانوک» یکی از نمایندگان حزب محافظه‌کار و نامزد نخست‌وزیری انگلیس گفت که روابط آتی کشورش با اتحادیه اروپا باید تغییر کند.

وی در این مورد به شبکه خبری اسکای‌نیوز گفت که بار دیگر درباره روابط آتی با اتحادیه اروپا مذاکره خواهد کرد و امکان تغییر در توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را بررسی خواهد کرد.

هانوک افزود: «کاملا روشن است که ما می‌توانیم درباره مواضع آتی مذاکره کنیم و با مذاکرات بیشتر خواهیم دید که آیا اتحادیه اروپا همچنان بر همان دیدگاه خود در زمینه توافق خروج تاکید دارد (یا خیر).»

وی همچنین گفت: «ما باید اتحادیه اروپا را قبل از ۳۱ اکتبر  (۹ آبان) ترک کنیم و من همچنان فکر می‌کنم که چنین چیزی امکان‌پذیر است.»

«ترزا می» روز جمعه با اعلام استعفا از پست نخست‌وزیری انگلیس، افزود: «اکنون برای من روشن شده که به نفع کشور است تا یک نخست‌وزیر جدید، تلاش‌ها (برای برگزیت) را هدایت کند. پس امروز اعلام می‌کنم که به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در روز جمعه ۷ ژوئن استعفا می‌دهم تا نفر بعدی انتخاب شود.»

خانم می با بیان اینکه تا زمان تکمیل فرایند انتخاب رهبر جدید برای حزب محافظه‌کار، به‌عنوان نخست‌وزیر به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: «همواره از اینکه نتوانستم توافق برگزیت را تصویب کنم، افسوس خواهم خورد. نفر بعدی باید راهی پیدا کند که به نتیجه همه‌پرسی (خروج از اتحادیه اروپا) احترام بگذارد.»

بریتانیا اولین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را دارد، از این رو فرآیند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده و دارای مولفه‌های متعددی است.مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند.

قرار بود فرآیند خروج تا پیش از ابتدای امسال تکمیل شود، اما ناکامی لندن و بروکسل در توافق در مورد وضعیت رابطه سیاسی و اقتصادی پس از اجرای برگزیت، به یک بار تعویق در این فرآیند منجر شد.

خودداری چندباره پارلمان انگلستان از تصویب توافق‌های می با سران اتحادیه اروپا این تعویق را نیز در کمک به حصول توافق نهایی بی‌نتیجه کرد و نهایتا می چند روز پیش با موافقت پارلمان رسما از اتحادیه اروپا خواست موعد خروج را تا تیر ماه به تعویق بیاندازند.