فشار آمریکا بر آلمان برای ادامه حضور در سوریه

واشنگتن دولت برلین را تحت فشار قرار داده است تا عملیات نیروی هوایی خود را در سوریه و عراق برای حمایت از نیرو‌های آمریکا را گسترش دهد.

خبرگزاری اشپیگل از ارسال نامه‌ای محرمانه به بازرسی نیرو‌های مسلح آلمان از سوی آمریکا خبر داد که تاریخ آن به ماه مه بازمی‌گردد و در این خصوص نوشت واشنگتن از برلین خواسته است مقابله نیرو‌های خود در برابر داعش را متوقف نکند. به ویژه آن که بنا به درخواست آمریکا، جت‌های تورنادوی آلمان با قابلیت‌ شناسایی بالا در شمال سوریه با فوریت زیاد لازم است.

در این نامه ژنرال کنت اف. مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا، خطاب به مقامات برلین نوشت پرواز‌های نظارتی آلمان و همچنین پرواز‌های سوختگیری این کشور نقش مهمی در تضعیف داعش داشته و در آینده بیش از این مورد نیاز است. این ژانرال آمریکایی در ادامه ضمن تمجید از تعهد آلمان، بر اهمیت عملیات‌های شناسایی این کشور تاکید کرد.

در این نامه آمده است: «برای ادامه عملیات علیه افراط گرایان در منطقه، توانایی نظامی همه همکاران در ائتلاف به طور فوری مورد نیاز است؛ بنابراین من حمایت شما را در ارائه پرواز‌های نظارت، سوخت گیری هوایی و آموزش‌های نظامی در عراق خواستارم».

بنا به نوشته اشپیگل، این نامه فشار بالایی را بر دولت آلمان وارد کرده است تا استقرار نیروی‌های خود را در یک پایگاه هوایی در اردن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و قرار بود در اکتبر ۲۰۱۹ به پایان برسد، ادامه دهد. بنا به گزارش‌های پیشین، مذاکرات مخفی در خصوص این موضوع میان مقامات دو کشور ماه‌ها جریان داشت.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، نیز اخیرا موضوع ادامه حضور نیرو‌های این کشور در سوریه را تایید کرد.

در دسامبر سال گذشته میلادی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد با شکست داعش در سوریه نیرو‌های خود را از این کشور عربی خارج خواهد کرد. اما مدتی بعد، مدعی شد ایجاد یک منطقه کمربندی ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه که منطقه امن نامیده می‌شود برای حفاظت از نیروهای کُرد لازم است.