آنکارا: اقدامات واشنگتن، روابط ترکیه با آمریکا را دچار آسیب بلندمدت می‌کند

«ابراهیم کالین» سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه روز پنج‌شنبه گفت در تماس تلفنی با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، با وی درباره پروژه جنگنده «اف-۳۵» رایزنی کرده است.

به نوشته پایگاه «دیلی صاباح»، کالین که در یک نشست خبری در استانبول صحبت می‌کرد، به انتقاد از تصمیم واشنگتن برای کنار گذاشتن آنکارا از پروژه اف-۳۵ پرداخت و گفت چنین اقدامی به روابط دوجانبه «آسیب بلندمدت» وارد می‌کند.

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا اخیرا در نامه‌ای به همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرده که واشنگتن برنامه آموزش خلبان‌های ترکیه‌ای برای پرواز با اف-۳۵ را متوقف می‌کند. آمریکا علاوه بر توقف پذیرش خلبان‌های جدید از ترکیه، به خلبان‌های ترکیه‌ای دیگر هم که در حال حاضر در این برنامه شرکت دارند، تا پایان ماه جاری میلادی فرصت داده تا آمریکا را ترک کنند.

کالین با بیان اینکه آنکارا در حال بررسی این نامه است، گفت: «مذاکرات ما قطعا ادامه دارد. تلاش برای کنار گذاشتن بی‌دلیل ترکیه از برنامه اف-۳۵، بر خلاف روح ائتلاف است.»

وی همچنین گفت در صورت لزوم، ممکن است «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، با همتای آمریکایی خود دیدار کند. سخنگوی اردوغان ابراز امیدواری کرد که واشنگتن رویکرد خود را در قبال مناقشه اف-۳۵ و اس-۴۰۰ تغییر دهد، چراکه ادامه این روند به روابط دو کشور لطمه می‌زند.

آنکارا در سال ۲۰۱۷ و در واکنش به خودداری آمریکا از فروش سامانه پدافندی به ترکیه، تصمیم به خرید سامانه اس-۴۰۰ از روسیه گرفت. از آن زمان، واشنگتن به این بهانه که قرارگیری پدافند روسی در یک کشور عضو ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) می‌تواند جنگنده اف-۳۵ را در معرض خطر قرار داده و نقاط ضعف آن را برای مسکو روشن کند، ترکیه را برای لغو قرارداد خرید پدافند از روسیه، تحت فشار قرار داده است.

اردوغان هفته گذشته بار دیگر تأکید کرد که قرارداد خرید پدافند اس-۴۰۰ اقدامی قطعی است و ترکیه به زودی این سامانه را تحویل می‌گیرد. وی گفت: «من نمی‌گویم که ما اس-۴۰۰ خواهیم خرید، چون این کار قبلا انجام شده. ما توافق کرده‌ایم.»