هیلی: معامله قرن برای حمایت از اسرائیل طراحی شده است

«نیکی هیلی»، نماینده سابق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد طرح صلح ادعایی این کشور موسوم به معامله قرن را در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی خواند.

هیلی که به حمایت‌های خود از صهیونیست‌ها معروف است، اخیرا با روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌ هیوم» مصاحبه کرده و گفته است که این طرح بر اساس عدم آسیب زدن به امنیت و ثبات این رژیم طراحی شده است.

او در این مصاحبه طولانی گفته است که از نظر طرح معامله قرن و «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، امنیت رژیم صهیونیستی مافوق همه چیز است.

نیکی هیلی از همه طرف‌‌های مربوط به معامله قرن خواست با «چشم باز» به این طرح نگاه کنند و از آن استقبال کنند و برای رسیدن به «بهترین شرایط» تلاش کنند.

او به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل مخالفت با این طرح حمله کرد و گفت که مخالفت عباس چهره واقعی او را نشان داد و نشان می‌دهد که کشورهای عربی اصلا به فلسطینی‌ها توجهی ندارند.

هیلی مدعی شد، اگر عرب‌ها به فکر فلسطین بودند، محمود عباس را مجبور می‌کردند که «برای بهبود اوضاع و زندگی فلسطینی‌ها» سر میز مذاکرات بنشیند.

طرح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار شش میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.

آمریکایی‌ها مدعی‌اند این طرح منجر به بهبود شرایط اقتصادی ساکنان کرانه باختری و نوار غزه خواهد شد. با این حال، مسئله امنیت و داشتن سلاح همانند گذشته در دست صهیونیست‌ها خواهد بود.

در همین ارتباط، کاخ سفید یکشنبه (۲۹ اردیبهشت) از برگزاری نشست اقتصادی در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در بحرین به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» خبر داد. عراق و لبنان گفته در این نشست شرکت نمی‌کنند و برخی کشورهای دیگر نیز تحفظ کرده‌اند.