پیش‌بینی تحلیلگر چینی: رکورد زدن بهای جهانی طلا

مناقشه تجاری میان پکن و واشنگتن سبب شد بهای جهانی طلا در روز گذشته (۲۱ ژوئن) در رکوردی جدید برای نخستین بار پس از سال ۲۰۱۳، به ۱۴۰۰ دلار در هر اونس برسد.

بنا بر پیش‌بینی‌های «تام مک‌گروگو» روزنامه‌نگار و تحلیگر سیاسی از پکن و همچین سردبیر ارشد شبکه سی‌سی تی‌وی، چنانچه روسای جمهور چین و آمریکا در نشست آتی گروه بیست به توافق نرسند بهای جهانی این سنگ گرانبها باز هم بالاتر خواهد رفت.

در شش ماه گذشته، از دسامبر ۲۰۱۸، چین به دنبال بی‌اعتمادی که از مناقشه تجاری با آمریکا نشات گرفته است در حال خرید شمش طلاست. به نظر می‌رسد چین در حال تغییر مسیر از دلار و روی آوردن به طلاست.

بنا به گفته مک‌گروگو، بانک مرکزی چین در حال آماده شدن برای یک توفان اقتصادی در جهان است و از طلا به عنوان یک مانع استفاده خواهد کرد. مک‌گروگو در این خصوص گفت: «چون بهای طلا در حال افزایش است، بنابراین خرید طلا تصمیم تجاری هوشمندانه‌ای از سوی بانک خلق چین به نظر می‌رسد. این فرصت خوبی برای خرید است. زمانیکه بهای طلا بالا می‌رود، سرمایه‌گذاران زیرک می‌دانند که شرایط برای خرید طلا فراهم شده است».

این تحلیلگر سیاسی در ادامه افزود «بهای طلا زمانیکه رکود اقتصادی در جهان روی داده و یا زمانیکه جنگ و یا بحران بین‌المللی سبب بی‌ثباتی و بی‌نظم جهانی شده است رو به افزایش می‌رود. طلا یک سرمایه‌گذاری امن است. پکن نگران وخیم‌تر شدن روابط با آمریکاست، بنابراین بانک خلق (مرکزی) چین به سرعت در حال اندوختن و افزایش ذخایر طلای خود است».

پائول جونز، یک سرمایه‌گذار میلیادر آمریکایی نیز در دو مصاحبه‌ای که با بلومبرگ و سی‌ان‌بی‌سی داشت گفت فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) به احتمال زیاد در سال ۲۰۱۹ نرخ بهره را به دلیل جنگ تجاری با پکن که سبب تضعیف دلار و تقویت طلا شده است کاهش خواهد داد. جونز در این خصوص گفت: «فکر می‌کنم در ۱۲ یا ۲۴ ماه آینده یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در طلا خواهد بود». او در مصاحبه با بلومبرگ در ۱۲ ژوئن پیش‌بینی کرد اگر بهای طلا به ۱۴۰۰ دلار در هر اونس برسد خیلی سریع به ۱۷۰۰ دلار نیز خواهد رسید.

پیش‌بینی جونز در روز گذشته (۲۱ ژوئن) درست از آب درآمد و این در حالی است که روند صعودی بهای این فلز زرد رنگ همچنان ادامه دارد. با این حال مک‌گروگو معتقد است: «چنانچه دونالد ترامپ و شی جین‌پینگ در نشست آتی گروه ۲۰ گفتگو‌های سازنده‌ای داشته باشند، ممکن است افزایش بهای طلا متوقف شده و یا حتی کاهش نیز یابد». این تحلیلگر چینی در ادامه افزود: «اگر توافق تجاری میان پکن و واشنگتن حاصل شود شما شاهد دلار ضعیف خواهید بود؛ بنابراین چنانچه توافق میان دو رئیس‌جمهور به دست آید، امضاء شود، مهر و موم گردد و تحویل داده شود پیشنهاد می‌کنم بهتر است خرید طلا را متوقف کنید؛ زیرا پکن از بانک خلق چین خواهد خواست تا یوان را تقویت کند که واشنگتن نتواند اعتراض کند. در توافق تجاری، چین موظف خواهد شد کسری تجاری آمریکا را کاهش دهد و با یوان تقویت شده این هدف راحت‌تر حاصل خواهد شد».

جنگ تجاری میان آمریکا و چین از ماه مارس ۲۰۱۸ زمانیکه ترامپ اعلام کرد بر فولاد و آلومینیوم وارداتی تعرفه بالاتری اعمال خواهد کرد آغاز شد. مدت کمی پس از آن واشنگتن و پکن بر سر اعلام آتش‌بس تجاری توافق کردند. اما این آتش‌بس خیلی زود در ۱۰ مه شکسته شد. مذاکرات شکست خورده دو کشور در زمینه تجاری عامل اصلی برهم زدن این آتش‌بس بود.