دردسر هزارپا‌های سمی در آلمان

گاردین گزارش داد که با دیده شدن نوعی از هزارپای سمی که بسیار ترسناک به نظر می‌رسید بخش‌هایی از آلمان از جمله استخرها، رستوران‌ها، بوستان‌های عمومی و قسمت‌هایی از بزرگ‌راه‌ها تعطیل شد.

اخبار بین الملل_ «هزارپا‌های بلوط» نام این نوع از هزارپاهاست که پرز‌های بلندی بر روی بدن خود دارند و نیش آن‌ها بسیار دردناک است. این هزارپا‌ها بر روی درختان بلوط زندگی کرده و از آن‌ها تغذیه می‌کنند. کسانی که با این حشرات و یا مو‌های روی بدن آن‌ها که به سختی قابل مشاهده است تماس نزدیک داشته باشند دچار تاول‌های جوش مانند، سرگیجه و حملات آسمی می‌شوند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهر‌های «براندنبورگ»، «زاکسن-آنهالت»، «بادن-وورتمبرگ»، «باواریا» و ایالت غربی «راین شمالی-وستفالن» مورد هجوم این کرم‌های وحشتناک قرار گرفته است.

در «مونستر» شش نفر مجبور شدند برای خارج کردن پرز‌های این هزارپا‌ها که به قرنیه چشم آن‌ها چسبیده بود، تحت عمل جراحی قرار بگیرند. در یک ماه گذشته نیز در مولهیم نُه کودک به دلیل بثورات شدید پوستی و مشکلات تنفسی به بیمارستان مراجعه کردند.

در بوستان دورتموند حدود ۵۰۰ درخت شناسایی شدند که به این حشرات آلوده بودند و به همین دلیل این پارک برای سه هفته تعطیل شد. برنامه‌ریزان فستیوال سنگی در نورنبرگ نیز برای پاکسازی ۵۰ درخت در محل برگزاری این فستیوال از این هزارپا‌ها از یک شرکت متخصص کمک گرفتند. مقامات شهر فرانکفورت نیز برای سم‌پاشی ۲۲۰ هکتار از جنگل‌های بلوط این شهر به منظور ممانعت از خورده شدن برگ درختان توسط لاور این حشرات دست به دامن بالگرد‌ها شدند.

در ماه مه نیز بخش‌هایی از بزرگراه «اِی وان» برای سه شب به منظور پاکسازی درختان آلوده در این منطقه بسته شد. بیم آن می‌رفت که پرز‌های این هزارپا‌ها سلامت رانندگان و ساکنان محلی را تهدید کند.

طی سالیان طولانی، حضور هزارپا‌ها در آلمان بسیار نادر بود و آنها تنها در مناطق جنگلی دورافتاده دیده شده بودند. اما، امسال در پی بهار معتدل و تابستان خشک و گرم، تغییرات اساسی در آب و هوا به وجود آمد که سبب شد این هزارپا‌ها به تعداد قابل توجهی در بخش‌های مختلف این کشور اروپایی دیده شوند.

گفته می‌شود در اوایل ماه ژوئیه این هزارپا‌ها شروع به از میان رفتن می‌کنند؛ اما تهدید اصلی لانه آنهاست که باقی می‌ماند و هر یک از آن‌ها ممکن است تا ۷۰۰ هزار موی سمی داشته باشد که تا سال‌ها فعال باقی می‌ماند.