جزئیات انتقال سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه از زبان اردوغان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز دوشنبه در سخنانی اعلام کرد آمادگی‌ها برای بارگیری سامانه اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه ادامه دارد و محل‌های استقرار آن از سوی وزارت دفاع و ریاست ستاد ارتش انجام خواهد شد.

اخبار بین الملل_ اردوغان در نشستی مطبوعاتی در فرودگاه آتاتورک استانبول و پیش از ترک کشورش به مقصد سارایوو، پایتخت بوسنی و هرزگووین که به منظور شرکت در نشست «روند همکاری کشور‌های جنوب شرقی اروپا» و برگزاری تعدادی نشست انجام می‌شود، گفت: روند بارگیری سامانه (اس-۴۰۰) به هواپیما‌هایی که آن‌ها را به ترکیه منتقل خواهند کرد در جریان است و آنکارا پیشتر با مسکو درباره زمان رسیدن این سامانه به ترکیه توافق کرده است.

وی در خصوص تحولات در شرق دریای مدیترانه نیز گفت: کشتی‌های ترکیه به روند جستجو و کاوش انرژی ادامه خواهند داد. برخی صدا‌های آزاردهنده نیز از این طرف و آن طرف شنیده می‌شود؛ اما این صدا‌ها نمی‌تواند ترکیه را از تلاشهایش برای جستجو و کاوش در دریای مدیترانه باز دارد.

بخش یونانی نشین قبرس، یونان، اتحادیه اروپا، آمریکا، مصر و رژیم صهیونیستی مخالف اقدامات ترکیه در کاوش گاز طبیعی در دریای مدیترانه هستند. گفتنی است ترکیه در سال ۲۰۱۷ و پس از تلاش‌های طولانی برای خرید سامانه پاتریوت که با شکست مواجه شد، تصمیم گرفت سامانه اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند.

آمریکا مدعی است این سامانه روسی، خطری برای ناتو به شمار می‌رود؛ مسأله‌ای که با مخالفت آنکارا روبرو شده است.