شاخه و شانه نخست وزیر انگلیس برای اتحادیه اروپا

بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید انگلیس روز شنبه به اتحادیه اروپا هشدار داد اگر همچنان بر سر ایجاد حصار‌های مرزی با ایرلند اصرار کنند، انگلیس با برکسیت سخت یا بدون توافق این اتحادیه را ترک خواهد کرد.

اخبار بین الملل_ موضوع چگونگی مرز‌های ایرلند شمالی و جنوبی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا جنجالی‌ترین بخش برکسیت است. هم‌اکنون هیچ حصار مرزی و کنترل گمرکی بین دو کشور ایرلند شمالی و جنوبی (جمهوری ایرلند) وجود ندارد. بزرگترین خواسته جانسون این است که پس از برکسیت وضعیت کنونی بین دو این کشور باقی بماند، اما اتحادیه اروپا خواستار حصار‌های مرزی بین ایرلند شمالی و جنوبی است.

نمایندگان انگلیس در ماه ژانویه طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا را به علت همین بند حصار مرزی با اکثریت آرا رد کردند. ترزا می‌، نخست‌وزیر پیشین انگلیس و اتحادیه اروپا مدت‌ها برای رسیدن به این توافق مذاکره کرده بودند. اکنون جانسون خواستار مذاکره مجدد و حذف بند مربوط به حصار مرزی در توافق برکسیت است.

جانسون در پاسخ به این سوال که آیا حذف ایجاد حصار‌های مرزی در ایرلند تنها خواسته اوست، گفت: اگر ما به صورت کلی و برای همیشه از شر این حصار مرزی خلاص شویم، پیشرفت زیادی کرده‌ایم.

سه شنبه گذشته جانسون با شکست دادن رقیب خود جرمی هانت، وزیر سابق امور خارجه انگلیس به عنوان رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر این کشور انتخاب شد.