نقش عربستان در توافق معارضان با نظامیان سودان

مراسم امضای رسمی اعلامیه قانون اساسی سودان دیروز با حضور سازمان های منطقه‌‌ای و  بین المللی و نمایندگان کشورهای آفریقایی و غیر آفریقایی در خارطوم برگزار شد. اعلامیه قانون اساسی توافقنامه‌ای است که در آن ساختار شورای حاکمیتی ، دولت و مجلس قانونگذاری جدید سودان ترسیم شده و به امضای معارضان و شورای نظامی رسیده است.

به دنبال امضای رسمی اعلامیه قانون اساسی سودان نشست مطبوعاتی در خارطوم برگزار شد که طی آن میانجیگر اتحادیه آفریقا در بحران سودان گفت: عربستان سعودی نقش تسهیلگری در توافق اعلامیه قانون اساسی و سایر توافقات معارضان با شورای نظامی ایفا کرد و اتحادیه آفریقا از این نقش ریاض تقدیر و تشکر میکند.

به نوشته روزنامه سودان تریبون، محمد حسن ولد لبات افزود : قرار است دو نشست درباره سودان در  عربستان برگزار شود که طی آنها تصمیمات مهمی درخصوص حمایت از خارطوم اتخاذ خواهد شد.

وی تصریح کرد: اتحادیه آفریقا نهایت تلاش خود را در دفاع از سودان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد کرد تا نام این کشور از فهرست حامیان گروههای تروریستی حذف شود.

در این نشست خبری وزیر مشاور در امور خارجی عربستان گفت: حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی گروههای تروریستی نیازمند زمان است. با وجود این، ما با سودان در این زمینه همکاری خواهیم کرد.

عادل الجبیر اعلامیه قانون اساسی سودان را سنگ بنای دولتی دانست که می تواند امنیت و اقتصاد خوبی را برای سودانیها به ارمغان بیاورد. وی مدعی شد: عربستان به شکل فعالی از دستیابی سودانیها به توافق حمایت می کند.

این دیپلمات سعودی با تاکید بر اهمیت تشکیل نشست بین المللی کشورهای کمک کننده به سودان گفت: ما از تمام کشورهای عربی - اسلامی و مجامع بین المللی می خواهیم از سودان حمایت کنند تا این کشور به ثبات و رشد اقتصادی برسد.

وی سودان را کشوری دوست برای عربستان خواند و با اشاره به وعده کمک 3 میلیارد دلاری ریاض و ابوظبی به خارطوم گفت: عربستان تاکنون بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار در بانک مرکزی سودان ودیعهگذاری کرده است تا از این طریق به اقتصاد این کشور کمکی کرده باشد.

در این نشست مطبوعاتی، سرلشکر صلاح عبدالخالق عضو شورای نظامی سودان نیز گفت: هرگونه تهدید امنیت ملی  عربستان تهدید امنیت ملی سودان به شمار می رود.

وی مدعی شد که رزمندگان یمنی گروهی سرکش و طغیانگرند که باید کشته شوند.

سودان از سال 2015 در ائتلاف عربی به رهبری عربستان در جنگ یمن شرکت کرده و این درحالی است که مردم و سیاستمداران سودانی بارها خواستار برون رفت نظامیان این کشور از جنگ یمن شده اند.