تیتر داغ هاآرتص: هم از ترامپ بیزاریم، هم از اسرائیل +عکس

روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" با انتشار یادداشتی به قلم «رایان موریسون » از دانشگاه اوکلاهاما، ممانعت تل‌اویو از ورود دو نماینده امریکاییِ منتقد ترامپ به سرزمین‌های اشغالی را اقدامی توصیف کرد که در نهایت به ضرر اسرائیل تمام می‌شود.

نویسنده یادداشت با اشاره به حمایت رئیس‌جمهور امریکا از ایجاد محدودیت برای این دو زن دموکرات، تأکید کرد که ترامپ با توئیت‌های سیاسی غیرمعمول، آزادی دو نماینده منتخب مردم امریکا را زیر پا گذاشته و دولت اسرائیل نیز در این مسیر با او همکاری کرده است.

در یادداشت مذکور که با تیتر "هم از ترامپ بیزاریم، هم از اسرائیل" روی خروجی هاآرتص قرار گرفته، ترامپ فردی "سرکوبگر، کوته‌بین و کینه‌توز" توصیف شده است که در پی انتقام‌جویی از «ایلهان عمر» و «رشیده طلیب» دو نماینده مسلمان رنگین‌پوست کنگره امریکا، می‌باشد.

روزنامه اسرائیلی در ادامه، اینگونه رفتارهای نامتعادل رئیس‌جمهور امریکا را مغایر منافع ملی امریکا خوانده و توضیح داده است که رژیم صهیونیستی نیز از تبعات منفی چنین رویکردی مصون نخواهد ماند.

به‌نوشته رایان موریسون، دونالد ترامپ با درخواست راه ندادن دو نماینده کشورش که عازم کرانه باختری بودند، هم عزت ملی شهروندان امریکا را خدشه‌دار کرد و هم ارزش پاسپورت ایالات‌متحده را زیر سؤال برد. او با عملکرد مخرّب خود چشم‌انداز آینده امریکا و کل جهان را تخریب می‌کند.

یادداشت نویس هاآرتص در نقد همراهی اسرائیل با سیاست‌های ترامپ خاطرنشان ساخت: ممانعت از ورود دو نماینده دموکرات کنگره به اسرائیل، یک حرکت کوته‌بینانه بود. اسرائیل حالا با عربستان سعودی مشترکات زیادتری دارد تا دموکراسی!

وی افزود: نتانیاهو از سر ضعف و خامی در این اقدام مشارکت کرد. او باعث شد که خیلی از امریکایی‌ها از کمک مالی به اسرائیل پشیمان شوند و برای جلوگیری از هرگونه هزینه کردن در راستای کمک به اسرائیل، کمپین تشکیل دهند.

نویسنده امریکایی در پایان یادداشت خود برای روزنامه هاآرتص، خطاب به خوانندگان اسرائیلی نوشت: در امریکای ترامپ و اسرائیل نتانیاهو، فقط کسانی حق اظهارنظر دارند که مطابق میل آن‌ها حرف بزنند. اگر ترامپ در دور دوم نیز رأی بیاورد، آن‌وقت دموکراسی ما از بین خواهد رفت و به همین دلیل باید از شر او خلاص شویم. در مورد اسرائیل هم فقط خود شما هستید که می‌توانید این کار ضروری (خلاصی از شر نتانیاهو) را انجام دهید.