آزادی شهروند ناپدید شده لبنانی در اتیوپی

در هشتم سپتامبر جاری (17 شهریور) شهروند لبنانی به نام «حسن جابر» (که مقیم گابن است) در فرودگاه آدیس‌آبابا ناپدید شده بود و مقامات اتیوپیایی هیچ توضیحی در این باره نمی‌دادند.

اخبار بین الملل- بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، وزارت خارجه لبنان امروز (یکشنبه) لبنان در بیانیه‌ای خبر از آزادی وی داد و اعلام کرد، پس از فراخواندن کاردار اتیوپی در بیروت در روز جمعه (13 سپتامبر) و دادن فرصت به وی تا روز دوشنبه (فردا)، مقامات اتیوپی امروز حسن جابر را آزاد کردند.

بنا به این گزارش، حسن جابر ابتدا به گابن (که در آنجا مقیم است) می‌رود و پس از آن به لبنان خواهد آمد.

روزنامه «الاخبار» دیروز در گزارشی در این باره نوشت: داستان حسن جابر شبیه دیگر بازرگانان لبنانی در آفریقا، فرانسه، امارات، سعودی و آمریکای لاتین است، کسانی که ناگاه خود را پشت میله زندان می‌بینند و اتهام‌های ساختگی علیه آنها غالبا «همکاری با حزب‌الله» است.

الاخبار در ادامه توضیح داد؛ وبگاه‌های اسرائیلی گزارش‌هایی منتشر و در آنها ادعا کرده‌اند: بازداشت جابر به این دلیل بوده که وی متهم به همکاری با حزب‌الله است اما سند این رسانه‌ها چیست؟ مشخص نیست.

این روزنامه در ادامه به نقل از رسانه‌ها گزارش داد، خانواده جابر به نقش موساد در این مسأله شک کرده‌اند. منابع نزدیک به این خانواده گفته‌اند: در برابر ما دو گزینه بیشتر نیست، موساد مسؤول این ربایش باشد به دلیل تشابه اسمی یا هر دلیلی دیگری مانند اینکه حسن با حزب‌الله در رابطه بوده است. دوم: قربانی سخن‌چینی کسی شده باشد که از وی یا کارش متضرر شده  است.