اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان توان استیضاح ترامپ را دارند

با افزایش تلاش دموکرات‌ها برای پیشبرد روند استیضاح ترامپ و تمرکز آنها بر گفتگوی جنجالی وی با «ولادیمیر زلنسکی» همتای اوکراینی اش در ماه ژوئیه، ۲۰۶ نفر از نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا- از مجموع ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان- حمایت خود را از روند استیضاح اعلام کرده اند.

اخبار بین‌الملل- «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به انتشار متن گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش با همتای اوکراینی وی اعلام کرد: متن منتشر شده کاخ سفید تأئید می کند که رفتار ترامپ انسجام انتخابات آمریکا و امنیت ملی این کشور را تضعیف کرده است. رئیس جمهوری (ترامپ) تلاش کرده است تا بی قانونی را در آمریکا به یک ارزش تبدیل کند و اکنون در حال صادر کردن آن به خارج از کشور است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا  در پیامی توئیتری در واکنش به اقدامات مجلس نمایندگان کشورش به منظوراستیضاح وی نوشت: دموکرات ها در تلاش برای نابود کردن حزب جمهوریخواه و همه آن چیزی هستند که این حزب برای رسیدن به آنها تلاش می کند.

رئیس جمهوری آمریکا با وحشت از تلاش دموکرات ها برای استیضاح وی در ادامه اعلام کرد: به هم ملحق شوید، از روش بازی آنها استفاده کنید و به سختی مبارزه کنید. کشورمان در خطر است.

در این راستا گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*اخیرا بحث استیضاح ترامپ از سوی نمایندگان دموکرات مطرح شده است. این در حالی است که قرار بود موضوع استیضاح ترامپ به بعد از انتخابات ۲۰۲۰ موکول شود. چرا در حال حاضر این موضوع مطرح شده است؟

بحث و گفتگویی در درون حزب دموکرات وجود داشت مبنی بر اینکه آیا یا کی باید استیضاح علیه رئیس جمهور آغاز شود، با این که رئیس مجلس نمایندگان مخالف آن بود زیرا می ترسید اعضای دموکرات مجلس در موقعیت هایی که تمایل به حمایت از ترامپ دارند، آسیب ببینند.

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه رئیس جمهور «دونالد ترامپ» از رئیس جمهور اوکراین خواسته است در مورد معاون  پیشین اوباما یعنی «جوزف بایدن» تحقیق کند و بنابراین بایدن سعی نموده «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان  را قانع کند که رفتار رئیس جمهور شایستگی رسیدگی فوری و استیضاح را دارد. با این حال، پلوسی استیضاح رسمی را پیشنهاد نکرده به این معنی که از نظر قانونی اوضاع خیلی تغییر نکرده است.

*مطرح کردن استیضاح ترامپ ریسک بسیار بالایی برای دموکراتها دارد و در صورت شکست بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا تأثیر زیادی خواهد داشت. اثرگذاری این موضوع بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا به چه میزان است؟

گرچه در این زمینه گمانه زنی های زیادی وجود دارد، اما ما واقعاً نمی دانیم استیضاح و محاکمه مجلس سنا چه تأثیری در انتخابات سال آینده خواهد داشت. این استیضاح در صورت پیروزی می تواند رأی دهندگان دموکرات را بسیج کند، در صورت شکست می تواند رأی دهندگان ترامپ را بسیج کند و می توان  گفت که شکست یا پیروزی آن تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد. ما اکنون هیچ مبنایی برای دانستن این تاثیر در مراحل اولیه نداریم.

*آیا تصور می کنید استیضاح ترامپ به عزل او منجر شود؟

اگر نتیجه مطلوب عزل رئیس جمهور از سمت خود باشد، استیضاح به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. مجلس نمایندگان با اکثریت دموکرات احتمالاً می تواند ترامپ را استیضاح کند، اما عملاً این امکان وجود ندارد که دو سوم مجلس سنا او را محکوم کرده و او را از سمت ریاست جمهوری عزل کنند.