ترکیه در مسیر جنگ

اردوغان که در نشست مشورتی حزب «عدالت و توسعه» در آنکارا سخن می‌گفت، افزود: ما برای انجام عملیات نظامی در شرق فرات آمادگی لازم را کسب و طرح عملیات نظامی در آن را نیز تکمیل کرده‌ایم و دستورات لازم برای آغاز عملیات را داده‌ایم. او با بیان اینکه این عملیات امروز یا فردا آغاز خواهد شد، افزود که این عملیات هم زمینی خواهد بود و هم هوایی.

اخبار بین‌الملل- اردوغان بدون اشاره به امریکا تصریح کرد: به کسانی که در ظاهر به ما لبخند زدند و با سخنان دیپلماتیک کارها را به تاخیر انداختند، می‌گوییم دیگر حرف زدن کافی است. رییس‌جمهوری ترکیه گفت، همه هشدارهای لازم را داده‌ایم، به اندازه کافی صبر کردیم و مشاهده کردیم که گشت‌های مشترک زمینی و هوایی تنها حرف است.

این در حالی است که امروز مرحله سوم گشت زمینی مشترک ترکیه و امریکا در شمال سوریه برای تاسیس منطقه امن با حضور نظامیان ترک و امریکایی آغاز شد. اردوغان گفت: سوال ما از متحدان‌مان کاملا روشن است؛ آیا شما سازمان‌های «پ. ک. ک» (حزب کارگران کرد ترکیه) و «ی. پ. گ» که آنها را قسد می‌نامید، سازمان تروریستی می‌دانید یا نه؟

وی مدعی شد که هدف از عملیات احتمالی در شرق فرات، برقراری صلح در این منطقه و نابودی خطر تروریسم در مناطق مرزی است. نیروهای دموکرات سوریه نیز در واکنش تندی به سخنان اردوغان تاکید کردند که این حمله را بی‌پاسخ نمی‌گذارند. مصطفی بالی، سخنگوی قسد در صفحه شخصی‌اش در توییتر تاکید کرد: در صورت هر گونه حمله ترکیه از خود دفاع خواهیم کرد. وی افزود که نیروهای کرد هر گونه اقدام تحریک‌آمیز ترکیه را به جنگی تمام‌ عیار تبدیل می‌کنند.