دانمارکی‌های عضو داعش سلب تابعیت می‌شوند

در پی حمله ترکیه به سوریه که اعضای گروه تروریستی داعش را به ترک منطقه مجبور کرد‌، کپنهاگ روز دوشنبه اعلام کرد قصد دارد تابعیت دانمارکی افراط گرایانی را که برای جنگ به خارج از این کشور رفتند، لغو کند تا مانع بازگشت آن‌ها به دانمارک شود.

اخبار بین الملل- مت فردریکسن، نخست وزیر دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این افراد به دانمارک پشت کردند. آن‌ها تهدیدی برای امنیت ما هستند. آن‌ها در دانمارک عنصر نامطلوب هستند.»

دولت سوسیال دموکرات دانمارک که از حمایت تمام احزاب پارلمان به غیر از چپ‌ها برخوردار است‌، قصد دارد تابعیت دانمارکی افراد داری تابعیت مضاعف (دو تابعیتی) را که در خارج از این کشور هستند‌، لغو کند.

این سلب تابعیت در زمان کوتاه و با تصمیم ساده اداری اتفاق می‌افتد، در حالی که تاکنون با تصمیم قاضی انجام می‌شد.

فردریکسن گفت: «خطر سقوط زندان‌های اعضای داعش در مناطق تحت کنترل کرد‌ها در منطقه مرزی وجود دارد و اعضای خارجی با ملیت دانمارکی به دنبال رسیدن به دانمارک هستند.»

این لایحه باید تحت بررسی فوری پارلمان قرار گیرد و ممکن است تا یک ماه آینده به تصویب برسد. وزارت دادگستری دانمارک اوایل سپتامبر اعلام کرده بود ۳۶ افراطی که از دانمارک به منطقه جنگی مورد نظر رفتند‌، در آن محل هستند. از این افراد ده نفر مجوز اقامت دانمارک داشتند که لغو شده است و دوازده نفر دارای تابعیت دانمارکی هستند که زندانی اند.