فعالیت شرکت‌های آمریکایی در بخش نفتی عراق

«جویی هود»، مشاور وزیر خارجه آمریکا در نشستی در یک اندیشکده برگزار شد یکی از اهداف سیاست‌های کشورش در عراق را ایجاد فضای مثبت برای فعالیت شرکت‌های آمریکایی در بخش نفت عراق توصیف کرده است.

اخبار بین‌الملل- هود که در نشستی در اندیشکده آتلانتیک حضور داشت بعد از بیان این ادعا که هدف آمریکا وجود یک دولت «مقتدر، باثبات و مستقل» در عراق است گفت: «چون اگر چنین دولتی وجود داشته باشد، فضای فوق‌العاده‌ای برای شرکت‌های آمریکایی ایجاد خواهد شد تا بتوانند در بخش نفت عراق یا در سایر بخش‌های اقتصاد این کشور فعالیت کنند.»

هود در ادامه با مشخص کردن خصوصیات و ویژگی‌های مطلوبِ واشنگتن برای دولت اصطلاحاً «مستقل» عراق سخنانی که دقایقی قبل درباره ضرورت استقلال این کشور مطرح کرده بود را نقض کرد. مقام وزارت خارجه آمریکا مشخص کرد که مستقل ماندن دولت عراق به معنای آن است که بغداد مطابق خواست واشنگتن همکاری‌ها با ایران در زمینه‌هایی مانند مبارزه با تروریسم را قطع کند. 

وی گفت: «اگر بتوانیم چنین دولتی داشته باشیم که بتواند... --همان‌طور که قبلاً هم گفته‌ام کاملاً غیرعادی است که فرمانده نیروهای ویژه از یک کشور خارجی وارد کشوری دیگر شود و با سران احزاب سیاسی دیدار کند و به آنها هر چیزی بگوید--؛ عراقِ مقتدر، باثبات و مستقل باید بتواند چنین چیزی را پس بزند و بگوید از اینجا بیرون بروید.»

مقام‌های دولت عراق بارها ضمن تمجید از نقش ایران در مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش، ادعاهای دولت آمریکا درباره دخالت ایران در امور داخلی عراق را رد کرده‌اند. 

هود در ادامه گفت: «ما بیشترین کمک‌های انسان‌دوستانه را [به عراق] کرده‌ایم. بیشترین کمک‌ها را در زمینه همکاری‌های امنیتی و به نیروهای امنیتی عراق کرده‌ایم... اما کمک‌های ایرانی‌ها چه شکلی دارد؟ چه کسی می‌داند این کمک‌ها به چه شکل است. چقدر پول برای این کار اختصاص می‌دهند؟ چقدر پول از آنجا خارج می‌کنند؟ هیچ‌کس این چیزها را نمی‌داند. به خاطر نوع مبادلاتی که آنها انجام می‌دهند.»

هود تصریح کرد: «ما می‌خواهیم این وضعیت تغییر پیدا کند و می‌خواهیم که این تغییرها از خلال یک دولت مقتدر، با ثبات و مستقل حاصل شود. من معتقدم اینها دقیقاً همان چیزهایی است که معترضان با گفتن "نرید وطن" می‌خواهند. این چیزی است که آنها می‌خواهند. آنها نمی‌خواهند کشورشان میدان درگیری باشد، نمی‌خواهند کشورشان یک ابزار یا گذرگاه برای یکی دیگر باشد و ما کاملاً با آنها موافقیم.»