مخالفان جدایی کاتالونیا نگران خشونت‌های اخیر هستند

بارسلونا و شهرهای اطراف آن اخیرا و به دنبال محکوم شدن ۹ رهبر جدایی طلب کاتالونیا به حبس از سوی دادگاه عالی اسپانیا با اعتراضات خشونت‌آمیز روبه‌رو بوده‌اند.

اخبار بین‌الملل- بسیاری از جدایی‌طلبان این منطقه، احکام صادر شده از سوی این دادگاه را ناعادلانه می‌دانند و در اعتراض به آن‌ها دست به تظاهرات زده‌اند.

خشونت‌های خیابانی در جریان این اعتراضات بیش از ۵۰۰ زخمی بر جای گذاشته که حدود نیمی از آنان را نیروهای پلیس تشکیل می‌دهند.

طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته، حدود ۵۰ درصد از ۷.۵ میلیون ساکن کاتالونیا اما مخالف جدا شدن آن از اسپانیا هستند و به شدت درباره خشونت‌آمیز شدن اعتراضات جدایی‌طلبان پس از حدود یک دهه تظاهرات مسالمت‌آمیز نگران هستند.

بسیاری از هواداران اتحاد اسپانیا در کاتالونیا می‌گویند، با جو اجتماعی سرکوب‌کننده‌ای در این منطقه روبه رو هستند و بیشتر نهادهای دولتی نیز حامی جدایی‌طلبان هستند.

آنان همچنین می‌گویند، احساس می‌کنند که به حاشیه رانده شده و نادیده گرفته می‌شوند.

عده‌ای از حامیان اتحاد اسپانیا اما تصمیم گرفته‌اند که در راستای دیدگاه خود اقداماتی صورت دهند. آنان در روز ۲۷ اکتبر با حضور ۸۰ هزار نفری در یکی از بلوارهای اصلی بارسلونا در مخالفت با خشونت‌های اخیر تظاهرات کردند.

در حالی که احزاب و گروه‌های جدایی‌طلب اختلافات خود را در زمینه اقتصادی و اجتماعی کنار گذاشته و جبهه‌ای متحد را تشکیل داده‌اند، حامیان اتحاد اسپانیا مدت‌ها با اختلاف بر سر عقاید راست و چپ روبه‌رو بوده‌اند.

اعتراضات اخیر آنان اما نمایشی کم‌سابقه از اتحاد سیاستمداران با گرایش‌های مختلف در حمایت از اتحاد اسپانیا بود.

حامیان اتحاد اسپانیا همچنین بر این باورند که جدایی‌طلبان باید اقدامات خشونت‌آمیز را کنار گذاشته و به حقوق آن دسته از افراد که تفکر متفاوتی دارند، احترام بگذارند.