دولت هلند باید کودکانِ زنان داعشی را به میهن بازگرداند

یک دادگاه در هلند روز دوشنبه با صدور حکمی اعلام کرد که زنان تبعه هلند که به گروه تروریستی داعش پیوسته اند، لازم نیست به کشور بازگردند؛ اما در مقابل دولت هلند باید متعهد شود که ۵۶ کودک متعلق به این زنان را از سوریه به کشور بازگرداند.

اخبار بین‌الملل- در این حکم دادگاه آمده است: «[دولت] هلند باید فعالانه به بازگرداندن کودکانِ زنانی که به گروه تروریستی داعش در سوریه پیوسته اند، کمک کند؛ اما ضرورتی ندارد که مادران این کودکان به کشور [هلند] بازگردند».

این دادگاه هلند حکم مزبور را در پاسخ به دادخواستی صادر کرد که هفته گذشته از سوی وکلای ۲۳ زن تبعه هلند و عضو داعش برای بازگرداندن آنان و ۵۶ کودکشان از اردوگاه زندانیان داعش در شمال سوریه به دادگاه تسلیم شده بود.

قاضی «هانس وتر» در این حکم اعلام کرد که این زنان لازم نیست به کشور بازگردند، اما دولت برای بازگرداندن کودکانی که کمتر از ۱۲ سال سن دارند و تبعه هلند هستند، باید «تمام تلاشهای ممکن» را صورت دهد. اکثر این کودکان کمتر از شش سال سن دارند.

در حکم این دادگاه آمده است که «این کودکان را نمی توان برای اعمال والدین اشان مسئول دانست، هرقدر هم که این اعمال خطرناک باشند. این کودکان قربانیان اعمال والدین خود هستند».

در بخشی دیگر از این حکم آمده است: «این زنان به جنایاتی که داعش مرتکب شده، آگاه بودند و باید محاکمه شوند».

گفتنی است که دولت هلند همواره تأکید کرده است که رفتن مقامات هلند به اردوگاهها و یافتن زنان داعشی و کودکان آنها برای بازگرداندن به کشوری اقدامی بسیار خطرناک است.