چین، «نیات اهریمنی» آمریکا درباره هنگ‌کنگ را محکوم کرد

مجلس سنای آمریکا به اتفاق آرا دو مصوبه درباره هنگ‌کنگ تصویب کرده و این اقدام قانونگذاران آمریکایی با واکنش تند دولت چین مواجه شده است.

اخبار بین الملل - به نوشته « شینهوا »، کمیته امور خارجی «کنگره ملی خلق» چین که نهاد عالی قانونگذار در این کشور است، مصوبات روز سه شنبه (دیروز) سنای آمریکا درباره هنگ‌کنگ را به شدت محکوم کرده است.

به رغم هشدارهای مکرر پکن به واشنگتن درباره لزوم عدم مداخله در امور هنگ‌کنگ و چین، سناتورهای آمریکایی به اجماع آرا طرح موسوم به «لایحه دموکراسی و حقوق بشر هنگ‌کنگ» را تصویب کردند.

سناتورهای آمریکایی همچنین طرحی را تصویب کردند که در صورت امضای آن توسط ترامپ و تبدیل آن به قانون، فروش و صادرات گاز اشک آور، اسپری فلفل، گلوله‌های پلاستیکی و دیگر مهمات به پلیس هنگ‌کنگ را ممنوع می‌کند.

نهاد عالی قانونگذاری در چین با محکوم کردن مصوبات سنای آمریکا، این تحرکات را «دخالت  فاحش در امور داخلی چین» و به چالش کشیدن «اصل یک کشور و دو سیستم» در قبال هنگ‌کنگ خوانده است.

پیش از این هم «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین پنج‌شنبه (۲۳ آبان) در اظهار نظری کم‌سابقه، مستقیما به ادامه تنش‌ها در هنگ‌کنگ اشاره کرد و در حاشیه اجلاس گروه «بریکس» در برزیل صحبت می‌کرد، گفت اقدامات معترضان «اصول مبنایی "یک کشور، دو سیستم" را به صورت جدی به چالش کشیده است».

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است.

کمیته امور خارجی کنگره ملی خلق چین در ادامه بیانیه امروز خود تصریح کرد: «مجرمان خشن در هنگ‌کنگ به اقدامات مجرمانه‌ خودشان در کتک زدن مردم، تخریب تاسیسات و اخیرا به آتش کشیدن افراد و حتی آسیب رساندن به برخی شهروندان عادی ادامه می‌دهند و آنها هیچ نشانه‌ای از احترام گذاشتن به اخلاق و قانون بروز نداده‌اند. این اقدامات، کاملا به دخالت آمریکا در امور هنگ‌کنگ و مسائل داخلی چین مرتبط هستند».

از نظر این کمیته عالی قانونگذاری چین، وظیفه خطیر و مهم کنونی هنگ‌کنگ در حال حاضر، پایان دادن به این خشونت‌ها و هرج و مرج و احیای نظم است و این خواسته‌ بخش اعظم مردم هنگ‌کنگ است.

به گفته این کمیته، سنای آمریکا به جای محکوم کردن این جرایم خشونت‌آمیز و قبیح در هنگ‌کنگ از تعدادی از قانونگذاران ضد چینی در هنگ‌کنگ می‌خواهد با توسل به نام «حقوق بشر و دموکراسی»،  مجرمان خشن را تقویت کنند که این موضوع نشاندهنده استاندار دوگانه کنگره آمریکا، ریاکاری شدید و نیات اهریمنی آن برای مخالفت با چین و ایجاد آشوب در هنگ‌کنگ است».

وزارت خارجه چین هم در رد اقدامات اخیر مجلس سنای آمریکا بیانیه منتشر و آن را محکوم کرده است. طبق اعلام این وزارتخانه، این مصوبات، دخالت اشکار در امور داخلی چین و عاری از هر گونه حقیقت است.

شبکه الجزیره در گزارش خود درباره مصوبات سنای آمریکا از نامشخص بودن موضع دونالد ترامپ برای امضا یا عدم امضای آن خبر داده است.

در گزارش این رسانه آمده است: «هیچ پاسخ فوری از کاخ سفید بیرون نیامده است و این نهاد اعلام نکرده که آیا ترامپ این مصوبه را امضا می‌کند یا آن را وتو خواهد کرد. یک مقام آمریکایی گفته که هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است».