پشت پرده حمله آمریکا به حشد الشعبی

اخبار بین‌الملل- ناآرامی ها و وضعیت کنونی سیاسی در عراق و همچنین نبود حاکمیت واحد باعث شد تا آمریکایی ها از فرصت به دست آمده استفاده کنند و به سازمان «حشد الشعبی» که نقش ویژه ای در شکست گروه تروریستی داعش ایفا کرده، حمله کنند.

به گزارش افکار نیوز، شامگاه یکشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دی) چند پهپاد ناشناس نیروهای حشد الشعبی را در شهر مرزی القائم مورد هدف قرار دادند و تعدادی از نیروهای ضدتروریسم حشد الشعبی شهید شدند.

حشد شعبی

وزارت دفاع آمریکا نیز بلافاصله پس از انجام این حمله بیانیه‌ای صادر کرد و در آن گفت که ارتش این کشور مواضع حشد الشعبی در نزدیکی شهر «القائم» عراق را هدف حمله هوایی قرار داده است.

واکنش‌ها به حمله آمریکا علیه «حشد الشعبی»

 برهم صالح رئیس جمهور عراق در واکنش به حمله جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشد الشعبی در استان الانبار گفت که این حمله بر خلاف توافقات با آمریکا بوده و غیرقابل قبول است.

عبدالکریم خلف سخنگوی عادل عبدالمهدیفرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که عبدالمهدی به وزیر دفاع آمریکا پیام داده که با حمله به مواضع حشد الشعبی شدیدا مخالف بوده است.

عبدالمهدی تاکید کرده است: «بمباران مواضع حشد الشعبی تنشی خطرناک است که امنیت عراق و منطقه را تهدید می‌کند.»

  سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی عراق را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت عراق و توافقنامه‌های امنیتی میان بغداد و واشنگتن توصیف کرد.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق حمله به مقرهای حشد الشعبی را محکوم و این حمله آمریکا را نقض حاکمیت عراق دانست.

دفتر آیت‌الله سیستانی مرجع شیعیان عراق در بیانیه‌ای از مسئولان و دولت عراق خواست تا پاسخ حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی در استان الانبار را داده و اقدامات لازم برای عدم تکرار آن را اتخاذ کنند.

انصارالله یمن حمله آمریکا به مواضع حشد الشعبی را محکوم کرد و آن را حمله علیه ملت عراق خواند.

 انصارالله یمن از کشورهای عربی و اسلامی خواسته است که همبستگی خود را با ملت و دولت عراق نشان دهند و هرگونه مداخله خارجی در مسائل منطقه را محکوم کنند.

 بیانیه سپاه در واکنش به حمله آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت شدید اقدام تروریست‌های متجاوز آمریکایی در حمله به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق، انتقام و پاسخگویی به این جنایت را حق طبیعی مردم و نیروهای مدافع این کشور دانست.

سپاه

در بخشی از این بیانیه آمده است: حمله هوایی تروریست‌های متجاوز آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی که منجر به شهادت و مجروحیت تعدادی از رزمندگان مقاومت و بسیج مردمی عراق گردید، نقض حاکمیت ملی این کشور محسوب شده و بار دیگر نشان داد آمریکا عامل اصلی ناامنی، هرج و مرج، تشنج و آتش افروزی در این منطقه است.

این بیانیه با محکومیت شدید این اقدام تجاوزگرانه و جنایتکارانه، شهادت رزمندگان غیور و شجاع حشدالشعبی را به مرجعیت معظم، ملت مظلوم، دولت و آحاد فرماندهان و نیروهای بسیج مردمی عراق تبریک و تسلیت گفته و اخراج و بیرون راندن تروریست‌های اشغالگر آمریکایی را ضامن تحکیم ثبات و امنیت پایدار در این کشور اسلامی قلمداد کرده است.

احتمال افزایش شهدای حمله آمریکا به حشد الشعبی

«جواد کاظم الربیعاوی» مدیر اداره عملیات سازمان حشد الشعبی گفت، «آمار تجاوز ظالمانه به دو مقر تیپ ۴۵ و ۴۶ به ۲۸ شهید افزایش یافت و ۵۱ نفر نیز مجروح هستند».

این فرمانده عراقی توضیح داد که به دلیل وخامت حال برخی از مجروحان، احتمال افزایش تعداد شهداء، هنوز وجود دارد.

انتقام سخت در انتظار آمریکا

ابومهدی المهندس معاون حشد الشعبی در واکنش به حمله آمریکاییها به مواضع حشد الشعبی در الانبار تاکید کرد که خون شهدا و مجروحین هدر نخواهد رفت و نیروهای آمریکایی در عراق پاسخ شدیدی دریافت خواهند کرد.

ابوالمهندس

«عبدالهادی الدراجی» از فرماندهان سازمان حشد الشعبی عراق نیز آمریکا را تهدید کرد که پاسخ قاطع و محکمی از الحشد دریافت خواهد کرد.

وی افزود: «پاسخ حشد الشعبی به حمله دیروز آمریکا، سخت خواهد بود».

الدراجی افزود: «آمریکا با حمله به مواضع حشد الشعبی، حاکمیت عراق را نقض کرده است و برای آن احترامی قائل نیست».

وی با تأکید بر اینکه فرماندهان حشد الشعبی حق داشتن ارتباط با ایران را دارند، تصریح کرد: «باید قانونی و عملی به اقدام آمریکا در بمباران مواضع الحشد پاسخ داد».

تظاهرات عراقی‌ها در حمایت از حشد الشعبی

عراقی‌ها در محکومیت حمله آمریکا به مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق و در حمایت از حشد الشعبی در میدان التحریر بغداد تجمع کردند.

تظاهرات‌کنندگان عراقی با سر دادن شعارهایی خواستار توقف دخالت‌های آمریکا در امور داخلی کشورشان شده و بر لزوم اخراج سفیر آمریکا از بغداد تأکید کردند.

معترضان حاضر در میدان التحریر، دست‌نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن شعارهای ضد آمریکایی درج شده و در آن نقض حاکمیت کشورشان را محکوم کردند.

 ابراز خوشحالی و سرمستی نتانیاهو از حمله آمریکا

دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو در تماس تلفنی با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، به وی به دلیل حمله به مواضع حشد الشعبی تبریک گفته است.

سرمستی نتانیاهو از حمله آمریکا علیه حشد شعبی

تامین منافع اسرائیل در حمله آمریکا به مقاومت عراق

بعد از پیام نتانیاهو پشت پرده حمله آمریکا به حشد الشعبی روشن شد و واقعیت این است که آمریکایی‌ها با هدف تأمین منافع رژیم صهیونیستی در منطقه مواضع مقاومت عراق را هدف قرار داده اند.

حملات سریالی ماه‌های گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مواضع حشد الشعبی عراق خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. آمریکایی‌ها بر این باورند که مقاومت عراق رفته رفته درحال تبدیل شدن به یک تهدید بسیار بزرگ برای منافع رژیم صهیونیستی در سطح منطقه است.

بیشتر بخوانید:

 واکنش ایران به تجاوز نظامی آمریکا به خاک و نیروهای عراقی

 وزارت خارجه عراق سفیر آمریکا را احضار می‌کند

 رویترز: آمریکایی‌ها از انتقام حشدالشعبی نگرانند

طی ماه های اخیر و شروع تظاهرات مردمی در عراق تلاش واشنگتن برای بحران سازی در عرصه سیاسی عراق با مانور بر استعفای برهم صالح پس از عبدالمهدی، با شکست مواجه شد.

آمریکایی‌ها پس از مشاهده بی نتیجه بودنِ سرمایه گذاری بر روی پروژه تخریب مقامات ارشد عراق و به تبع آن ایجاد هرج و مرج در این کشور، گزینه نظامی را روی میز قرار داده و حملات جنایتکارانه ای را علیه نیروهای مقاومت حشد الشعبی ترتیب دادند.

حملات جنایتکارانه و تجاوزکارانه نظامیِ آمریکایی‌ها به عراق نشأت گرفته از شکست سلسله سیاست‌های خصمانه آمریکایی‌ها علیه بغداد در عرصه سیاسی است. واشنگتن امیدوار است تا آنچه را در عرصه سیاسی محقق نکرده، در میدان نظامی به دست آورد.

حمایت رسمی آمریکا از داعش با حمله به حشد الشعبی

از سوی دیگر داعش بار دیگر در عراق پا گرفت و نیروهای حشد الشعبی اجازه پیشروی به داعش را نمی دادند و حملات متعدد این گروهک تروریستی را دفع کردند.

آمریکایی ها به صورت علنی و آشکار از عناصر مخفی داعش حمایت و سلاح مورد نیاز آنان را تامین می کنند و در ماه های گذشته درصدد بودند صدها تن از تروریست ها را در دو سوی مرزهای مشترک سوریه و عراق فعال کنند تا خط ارتباطی شرق آسیا - مدیترانه قطع شود اما رزمندگان حشدالشعبی مانع از تغییر موازنه قدرت شده اند و این موضوع آنان را خشمگین کرده است.

حشد الشعبی

رزمندگان حشدالشعبی بر تحرکات تروریست های داعش در منطقه القائم در مرزهای مشترک با سوریه اشراف دارند و مانع از جولان آنان شده اند و آمریکایی ها در تلاش هستند این محور حیاتی و استراتژیک را از وجود نیروهای جبهه مقاومت خالی کنند.

آمریکا که اصلی ترین حامی داعش است مواضع خود را در خطر دید و برای تضعیف نیروهای حشدالشعبی و جلوگیری از نابودی داعش توسط مقاومت عراق این حمله تروریستی را ترتیب داد.

قمار بزرگ آمریکا

حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی و حزب‌الله در عراق و سوریه به بهانه اقدام تلافی‌جویانه به حملات پایگاهی در کرکوک صورت گرفت اما آمریکایی ها برای اجرای پروژه نظریه بحران و عملیات علیه پایگاه های حشدالشعبی، از حمله مرموز و مشکوک راکتی به پایگاه خود ( K۱) در استان کرکوک بهره بردند و به نظر می رسد خود آنان در پشت پرده نقش داشته اند چرا که علاقه زیادی داشتند این سناریو زودتر اجرایی شود.

آمریکا بر اساس بیانیه منتشرشده خود معتقد است حملاتش در پاسخ به اقدامات پراکسی‌های ایران صورت گرفته و انگشت اتهام به سوی ایران نشانه برد و بعد از آن حشدالشعبی را مسئول اصلی این حمله دانست.

واشنگتن با فرار رو به جلو، انگشت اتهام را به سمت حشد الشعبی نشانه گرفت و این سازمان را مسئول حمله به پایگاه اش در استان کرکوک دانست در صورتی که اگر حشدالشعبی این حمله را انجام داده بود هیچ واهمه ای از پنهان کردن آن نداشت و به صورت علنی اعلام می کرد.

اما آمریکا باید بداند روندی را آغاز نموده که می‌تواند امنیت مستقیمش را به خطر انداخته و تبعات آن فراتر از انتظار باشد.

احتمالا انتقام بسیج مردمی عراق ، متقارن و آن گونه که شاید مطلوب آمریکا باشد، نخواهد بود. انتقام نامتقارن، زمان و مکان و چگونگی ضربات دردناک را در ابهام فرو می برد و کابوسی آزار دهنده را بر سر مراکز نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا می کشاند. برآیند جنایت اخیر، خسارتی حیثیتی برای کاخ سفید خواهد بود.

مصطفی حسینی