رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه علاوی در هاله‌ای از ابهام

جلسه ویژه پارلمان عراق برای اعطای رأی اعتماد به اعضای کابینه معرفی شده توسط محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف این کشور، برای چندمین بار به تعویق افتاد. طبق آخرین اخبار منتشر شده قرار است فردا یکشنبه جلسه جدید پارلمان در این خصوص تشکیل شود.

اخبار بین الملل- علت اصلی تعویق سلسله جلسات رسیدگی به صلاحیت اعضای کابینه «محمد توفیق علاوی» عدم به حد نصاب رسیدن نمایندگان پارلمان عراق عنوان شده است. این مسأله موجب شده تا «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان جلسات ویژه رأی اعتماد به صورت مکرر جلسات پارلمان را به تعویق بیاندازد. آخرین نشست پارلمان عراق با محوریت رسیدگی به صلاحیت کابینه جدید این کشور با تنش‌هایی همراه بود که از جمله آنها می‌توان به درگیری لفظی حلبوسی با معاونش یعنی «حسن الکعبی» اشاره کرد.

درهمین ارتباط، «حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق در این خصوص تأکید کرد: «آنچه در جلسه رأی اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی روی داد نقض قانون اساسی و چالش روشنی در برابر اراده مردم بود». نایب رئیس پارلمان عراق اظهار داشت: «عدم مشارکت برخی گروه‌های سیاسی در جلسه اعطای رأی اعتماد به دولت به امید کسب سهمیه‌ها و غنایم کاملاً مردود است».

وی با ابراز نارضایتی از آنچه در جلسه اخیر پارلمان اتفاق افتاد، چنین اتفاقی را نقض آشکار اصول قانون اساسی دانست و خواستار آن شد تا نمایندگان مردم به قانون اساسی و مقررات در خصوص برگزاری جلسه آتی رأی اعتماد به کابینه احترام بگذارند. الکعبی تأکید کرد که عقب نشینی نکردن احزاب از منافع و کسب غنایم و سهمیه‌ها تحت عنوان اجماع ملی در موضوع رأی اعتماد کابینه نخست وزیر مکلف به معنی جاه طلبی و مقاصد سو گروه‌های سیاسی است.

طبق آخرین اخبار و گزارش‌های منتشر شده، آنچه که تاکنون مانع از رسیدگی به صلاحیت اعضای کابینه معرفی شده توسط محمد توفیق علاوی شده، ظهور و بروز برخی اختلافات سیاسی است؛ اختلافاتی که عامل اصلی آن به اعتراضات فراکسیون‌های اقلیم کردستان به سازوکار نخست وزیر مکلف در معرفی نامزدهای تصدی پست وزارتخانه‌ها، باز می‌گردد. در واقع، فراکسیون‌های اقلیم کردستان خواستار آن هستند تا خود، نامزدهایشان را برای تصدی پست وزارتخانه‌ها معرفی کنند و در طرف مقابل، علاوی نیز زیر بار نقض استقلال عمل خود برای معرفی کابینه مستقل نمی‌رود.

درهمین ارتباط، «علاء الخطیب» فعال عراقی و از شخصیت‌های نزدیک به نخست‌وزیر مکلف عراق اعلام کرد که حزب دموکرات کردستان به ریاست «مسعود بارزانی» بر ضرورت انتخاب اسامی پیشنهادی آن برای کرسی‌های وزارتی کابینه جدید، اصرار داشت اما علاوی زیر بار این مسأله نرفت.

این شخصیت عراقی همچنین گفت: «علاوی اسامی پیشنهادی حزب دموکرات کردستان در کابینه را رد و تاکید کرد که شخص او باید اسامی وزرای کابینه را مشخص کند و خود مسئول این امر است». بنابراین، همین اختلافات سیاسی و اصرارها برای قرار گرفتن برخی اسامی خاص بر مسند وزارتخانه‌های مختلف یکی از عوامل اصلی تعویق مکرر جلسات پارلمان است.

این اختلافات به جایی رسیده است که حتی برخی در داخل عراق اقدام به سر دادن شعارهای آمریکایی می‌کنند و در کمال تعجب خواستار سرنگونی دولتِ تشکیل‌نشده علاوی هستند. درهمین ارتباط، ائتلاف القوی العراقیه از تلاش خود برای سقوط دولت محمد توفیق علاوی خبر داد که هنوز تشکیل نشده و رأی اعتماد پارلمان را هم کسب نکرده است. فالح العیساوی سخنگوی این ائتلاف گفت ما خواهان تعویق در برگزاری نشست رأی‌گیری برای رأی اعتماد به کابینه محمد توفیق علاوی نیستیم، بلکه خواهان سرنگونی آن در پارلمان هستیم.

در این میان اما، رایزنی‌های مقامات ایالات متحده آمریکا با مسئولان اقلیم کردستان نمی‌تواند در روند تعویق مکرر جلسات ویژه پارلمان درباره کابینه علاوی بی تأثیر بوده باشد. علیرغم اینکه سردمداران تروریست آمریکایی بارها اعلام کرده اند که حامی ثبات عراق بوده و خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید هستند، اما در عین حال، متحدان خود در اقلیم کردستان را به ایستادن در برابر دولت علاوی تحریک می‌کنند.

تقریباً ۲ هفته پیش بود که «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق سلسله دیدارهایی را با مقامات مختلف ایالات متحده آمریکا برگزار کرد. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پس از دیدار با «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تأکید کرد که اربیل از متحدان مهم واشنگتن محسوب می‌شود. کما اینکه بارزانی با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز دیدار کرد و در آن دیدار نیز مقام آمریکایی به تعریف و تمجید از اقلیم کردستان پرداخت.

برهمین اساس، پر واضح است که مقامات آمریکایی از تمامی نفوذ خود بر مسئولان اقلیم کردستان برای تحریک آنها به مانع تراشی و سنگ اندازی در مسیر تشکیل کابینه محمد توفیق علاوی بهره برداری کرده اند. هدف اصلی و اساسی آمریکایی‌ها از این اقدام ایجاد خلأ سیاسی و به تبع آن، خلأ قانونی در عراق است. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند از این رهگذر، برخلاف آنچه که ادعا می‌کنند، زمینه برای ظهور و بروز تنش و هرج و مرج در عراق را فراهم سازند.

این تحرکات مذبوحانه ایالات متحده آمریکا در حالی است که اقشار مختلف عراق خواستار تشکیل هرچه سریع‌تر دولت جدید این کشور برای جامه عمل پوشاندن به خواسته‌ها و مطالبات مردمی هستند؛ کما اینکه مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق نیز بر این مسأله تأکید داشته و دارد.

درهمین ارتباط، «آیت الله سیستانی» مرجعیت عالی عراق پیشتر بارها ضمن تأکید بر لزوم تسریع در تشکیل دولت جدید این کشور، اعلام کرده است: «دولت می‌بایست هرچه سریع‌تر تشکیل شود و توان بازگرداندن آرامش به کشور را داشته باشد و همچنین اصلاحات مد نظر تظاهرات کنندگان را نیز اجرا نماید».

بر اساس آنچه که گفته شد، کاملاً واضح به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها از طریق وارد کردن عراق به تونل تاریک خلأ سیاسی، قصد دارند زمینه برای جامه عمل پوشاندن به اهداف خود در این کشور از جمله غارت میادین نفتی ، بقای بیشتر نیروهای نظامیِ تروریست خود در عراق و بازسازی صفوف تروریست‌های تکفیری داعش را فراهم سازند.