مذاکره بن سلمان با انصارالله

نشریه آمریکایی متخصص در امور غرب آسیا در گزارشی به ادامه تجاوز به یمن و پیامد‌های آن برای حکومت سعودی پرداخت و نوشت در پی پنج سال جنگ طاقت‌فرسا به نظر می‌رسد ریاض پس از تحولات اخیر از جمله متلاشی شدن ائتلافش و دستیابی انصارالله به اراضی و پیروزی‌های بیشتر، به فکر عقب‌نشینی افتاده است.

اخبار بین الملل-در این گزارش آمده است اعلام آتش‌بسی که ریاض با آن در بیست و پنجم مارس در پی فشار‌های سازمان ملل متحد در خصوص ویروس کرونا، موافقت کرد البته پس از آنکه جنگ تا الان به ریاض حدود یکصد میلیارد دلار هزینه تحمیل کرده، امیدوارکننده است. البته این یکصد میلیارد دلار تحمیل شده به سعودی، جدای از هزینه‌هایی است که پرداخت‌کنندگان مالیات در آمریکا متحمل شدند و بهای سوخت‌رسانی به هواپیما‌های سعودی و ائتلاف را هنگام پروازهایشان پرداخت می‌کردند.

علت‌های زیادی وجود دارد که محمد بن سلمان ، ولیعهد سعودی، را به پایان دادن به این جنگ سوق می‌دهد و شاید یکی از این علت‌ها نیز هزینه‌های سرسام‌آور جنگ نه فقط برای عربستان بلکه برای جامعه بین‌المللی است که به تنهایی باید حدود ۳۰ میلیارد آن را در سال‌های آینده تأمین کند.

شماری از ناظران معتقدند پایان دادن به این جنگ شاید تنها تصمیمی است که به نشستن محمد بن سلمان بر تخت سلطنت کمک می‌کند، زیرا با نگاه به هرج و مرج ناشی از عملکرد محمد بن سلمان در می‌یابیم که سیاست‌های متعدد نسجیده بن سلمان بر وجهه عمومی ریاض در سراسر جهان تأثیر گذاشته است که تا الان نیز آثار آن ادامه دارد و بخشی از آثار آن را پیش از نشست گروه ۲۰ که قرار است ریاض نوامبر آینده میزبان آن باشد، می‌توان دید.

این گزارش تشریح کرده است دستاورد‌های سعودی البته در موارد نقض، بسیار زیاد است و همین باعث می‌شود ریاض در جامعه بین المللی در معرض انتقادات باشد. عربستان در نشست آینده گروه ۲۰ به این نیاز دارد که دستاوردی ارائه دهد که چنین دستاوردی به غیر از عرصه یمن که ریاض در آن متحمل خسارات زیادی شده است، وجود ندارد. این دستاورد نیز می‌تواند مذاکره و پایان دادن به تجاوز به یمن باشد.

این گزارش افزوده است مشکل محمد بن سلمان آن است که این امکان وجود دارد که جهان به او در صورت خروج از یمن یک فرصت دیگری بدهد، اما اطرافیانش او را در صورت خروج از یمن به ضعف متهم خواهند کرد بنابراین هرگونه عقب‌نشینی از عرصه نبرد باید به گونه‌ای باشد که آبروی سعودی را حفظ کند به همین سبب نیز او به شدت به برخی بازیگران بین‌المللی نیاز دارد که می‌توانند میانجیگری کنند و بن سلمان را از این باتلاق بیرون بیاورند.

این نشریه افزود با توجه به اینکه بن سلمان نمی‌داند چگونه از باتلاق یمن خارج شود، انصارالله پی در پی در حال کسب پیروزی به خصوص در منطقه‌ای (صعده) است که قبلا با سعودی پیوند‌های محکمی داشت. همچنین انصارالله برای تسلط بر برخی مناطق تحت کنترل عبد ربه هادی منصور (رئیس جمهور مستفعی و فراری یمن) مانند استان مأرب و مرکز آن یعنی شهر مأرب برنامه‌ریزی می‌کند.

پس از آنکه انصارالله در مأرب پیروز شود به بن سلمان و موضع او در یمن ضربه سهمگینی وارد خواهد آمد که وی را علاوه بر در میان چهار منتقد اصلی اش که به تازگی آنان را بازداشت کرده است، در میان طرفدارانش نیز به شدت با تمسخر گسترده روبرو خواهد شد.

این گزارش تصریح کرده است بن سلمان و مذاکره کنندگانش در واقع باید به سرعت اقدام کنند تا با انصارالله به یک معامله واقع‌گرایانه تری دست یابند.

باید معامله‌ای صورت بگیرد که امنیت مرز‌های جنوبی سعودی را تضمین کند و روابط با منطقه صعده را دست‌کم به عنوان وسیله‌ای برای حرکت به جلو بهبود بخشد.

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت چه بسا گام گفت‌وگو با انصارالله که بن سلمان برداشته، هوشمندانه‌ترین گام تاکنون باشد، اما اینکه عربستان بتواند امارات را دور بزند و یک میانجی در معامله‌ای پیدا کند که به نظر برسد بن سلمان برنده است؛ کاری بس دشوار و در حد غیر ممکن خواهد بود مانند اینکه شتری بخواهد از سوراخ سوزنی رد شود.

این نشریه نوشت زمانی که نشست گروه ۲۰ در نوامبر برگزار شود شاید یمن موضوعی باشد که هیچ مسئولی در ریاض تمایلی برای مطرح کردن آن نداشته باشد، زیرا در صورتی که انصارالله به موفقیت‌های منطقه‌ای خودشان ادامه دهند، مشخص کردن برنده و بازنده موضوع دلخواه و مورد علاقه‌ای برای بحث و مناقشه نخواهد بود.