گشت نظامی مشترک روسیه و ترکیه در سوریه

ارتش روسیه امروز از انجام چهارمین گشت مشترک این کشور با ترکیه در سوریه خبر داد، مرکز آشتی روسیه برای طرف‌های درگیر در سوریه در این خصوص اعلام کرد: «بر اساسی توافقی که میان رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در تاریخ‌های ۵ مارس و ۱۵ آوریل به دست آمد چهارمین گشت مشترک روسیه و ترکیه در امتداد بزرگراه ام-۴ استان ادلب سوریه که دو شهر حلب و لاذقیه را به هم متصل می‌کند، انجام شد.»

اخبار بین الملل-در اوایل هفته جاری، هواپیما‌های نظامی روسیه گشت‌هایی را نیز در یک مسیر ثابت در شمال سوریه انجام دادند.

مسیر گشت‌زنی مشترک روسیه و ترکیه به دلایل امنیتی در ابتدا کوتاه بود، اما به تدریج این دو کشور تصمیم گرفتند طول مسیر را افزایش دهند. ارتش روسیه پیشتر گفته بود ترکیه متعهد شده است گروه‌های تروریستی را خنثی کند تا از این طریق امنیت گشت‌ها در اسرع وقت در کل بزرگراه تضمین شود.

گشت‌های مشترک در امتداد بزرگراه مهم و استراتژیک ام-۴، که در حال حاضر تحت کنترل گروه‌های تروریستی است، براساس تفاهم نامه آتش بس در استان ادلب که با توافق رؤسای جمهور روسیه و ترکیه در مذاکرات مسکو در ۵ مارس به دست آمد انجام می‌شود و اولین گشت در ۱۵ مارس انجام شد.

پیشتر گروه‌های تروریستی ساکن در ادلب در اعتراض به گشت‌زنی مشترک روسیه و ترکیه بخشی از بزرگراه ام-۴ را تخریب کردند. این اقدام گروه‌های تروریستی دو روز پس از آغاز گشت‌زنی استراتژیک ترکیه و روسیه در امتداد بزرگراه شمال سوریه انجام گرفت.