فناوری هوشمند ردگیری کرونا

دولت آلمان با تغییر رویکرد درباره نوع فناوری گوشی هوشمند مورد استفاده برای ردگیری شهروندان مبتلا به ویروس کرونا ، به همراه شمار زیادی از دیگر کشورهای اروپایی از رویکرد شرکت‌های اپل و گوگل حمایت کرد.

اخبار بین الملل-هلگه براون رئیس دفتر صدراعظم و ینس اشپان وزیر بهداشت آلمان به روزنامه "ولت ام سونتاگ" گفتند که کشورشان با کنار گذاشتن فناوری داخلی ردگیری دیجیتال تماس های همگانی، رویکرد غیرمتمرکزی در این باره در پیش خواهد گرفت.

این در حالیست که کشورهای جهان به سرعت برای ساخت برنامه های دیجیتالی قابل نصب روی گوشی هوشمند برای ارزیابی میزان خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تلاش می کنند، زیرا از آنجا که امکان انتشار این بیماری همانند آنفلونزا، توسط کسانی که هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهند، وجود دارد، شکست زنجیره ابتلاء به آن دشوار است.

با اینکه بیشتر کشورهای اروپایی برنامه بلوتوثی "هند شیکز" را برای ارتباط میان دستگاه های دیجیتال به عنوان بهترین رویکرد برگزیده اند، اما در این مورد اختلاف نظر دارند که آیا داده های مربوط به این تماس ها روی یک سرور مرکزی  نگهداری شود، یا روی دستگاه های شخصی حفظ شود.

آلمان تا روز جمعه از یک برنامه ردگیری به نام (PEPP-PT) حمایت می کرد که صدها دانشمند در نامه سرگشاده دوشنبه گذشته از رویکرد متمرکز آن به این علت که راه را برای نظارت متمرکز دولت ها بر ارتباطات همگانی هموار می کرد، انتقاد کرده بودند.

براون به شبکه تلویزیونی ای آر دی آلمان گفت: ما از ساختاری غیرمتمرکز حمایت خواهیم کرد که داده های مربوط به تماس ها را تنها روی دستگاه های  شخصی نگهداری خواهد کرد.

گرچه روش ردگیری تماس با گوشی هوشمند بر اساس بلوتوث، فناوری آزمایش نشده ای است که نتایج اولیه کاربرد آزمایشی آن در کشورهایی مانند سنگاپور چندان مثبت نبوده است، اما ساخت آن تعریف روابط میان دولت و شهروندان را تغییر می دهد.

این فناوری که با ارزیابی فاصله و زمان تماس میان افراد کار می کند، در صورتی که نتیجه تست کووید ۱۹ فردی مثبت باشد، به آخرین افرادی که با وی در تماس بوده اند، هشدار می دهد که با پزشک تماس بگیرند، آزمایش بدهند و یا خود را قرنطینه کنند.

برلین با این تغییر رویکرد هم راستای اپل و آلفابت وابسته به گوگل قرار می گیرد که در ماه مارس(اسفند)  اعلام کرده  بودند ابزار تازه ای برای حمایت از ردگیری غیرمتمرکز تماس های شهروندان طراحی خواهند کرد.

مقامات بهداشتی کشورها بسیار علاقه مند هستند برای پشتیبانی از گروه های پزشکی که با استفاده از تلفن همراه یا به صورت حضوری به افراد در معرض خطر هشدار می دهند، اطلاعات کامل تری از میزان گسترش همه گیری این بیماری و کاربرد ردگیری دیجیتال تماس به دست آورند.