بیانیه اتحادیه اروپا به انگلیس

اتحادیه اروپا روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک خطاب به انگلیس ، بر لزوم همبستگی میان لندن و بروکسل تأکید کرد.

اخبار بین الملل-سفرا و مقامات ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه مشترک بی‌سابقه‌ای خطاب به انگلیس نوشتند، شیوع ویروس کرونا نشان داد همبستگی میان بروکسل و لندن تا چه اندازه حیاتی است.

در این بیانیه که به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم منتشر شده است بر لزوم حفظ اتحاد و تداوم ارزش‌های مشترک میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا و انگلیس تأکید شده است.

سفرای اتحادیه اروپا در این بیانیه آورده‌اند: «برای هر کسی که شک داشته است روابط نزدیک میان اتحادیه اروپا و انگلیس در راستای منافع مشترک آن‌ها قرار دارد، قطعاً بحران شیوع ویروس کرونا آن را اثبات کرده است.حقیقتاً در جهان کنونی، همکاری میان ملت‌ها و کشورها و مردم آن‌ها ضروری است».

این بیانیه می‌افزاید: «قصد این بیانیه تغییر در تصمیم مردم انگیس در همه‌پرسی [خروج از اتحادیه اروپا] نیست بلکه فقط می‌خواهد این را بگوید که اروپایی‌ها موارد اشتراک زیادی با مردم انگلیس دارند».

مقامات اروپایی با تأکید بر اهمیت چندجانبه‌گرایی نوشتند، از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متأسف هستند اما به تصمیم مردم این کشور احترام می‌گذارند.

مردم بریتانیا در همه پرسی سال ۲۰۱۶ به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا (برگزیت) رأی مثبت دادند و در نهایت دی ماه سال گذشته آن را به اجرا گذاشتند.

انگلیس تا یک سال در حالت گذار قرار دارد و قصد دارد ظرف این یک سال مذاکره با بروکسل بر سر نحوه روابط مشترک پس از اجرای برگزیت را به نتیجه برساند.

با این حال مقامات اتحادیه اروپا هشدار داده‌اند با توجه به شیوع ویروس کرونا، رسیدن به توافق تا پایان سال جاری میلادی غیرممکن است و این تاریخ انجام مذاکرات باید تمدید شود.

در حال حاضر انگلیس با ثبت بیش از ۳۱ هزار مورد فوت در اثر ویروس کرونا، بیشترین تعداد قربانیان کووید-۱۹ در میان کشورهای اروپایی را به خود اختصاص داده است.