ادامه تنش ها بین واشنگتن و پکن بر سر دریای چین جنوبی

در ادامه تنش بین آمریکا و چین، نیروی دریایی آمریکا چند کشتی نظامی دیگر به دریای چین جنوبی و اطراف یک جزیره مورد مناقشه بین چین و مالزی اعزام کرد.

اخبار بین الملل- به نوشته «وبگاه نیروی دریایی آمریکا» مقامات نظامی آمریکا گفتند که برای دومین بار در یک ماه گذشته چند کشتی جنگی خود را برای گشتزنی به اطراف یک جزیره مورد تنش بین چین و مالزی اعزام کردند.

این دو کشتی جنگی «یو اس اس مانتگومری» و «یو اس اس سزار چاوز» هستند  و روز پنجشنبه در دریای چین جنوبی با هماهنگی با مالزی در منطقه اقتصادی این کشور ماموریتی انجام دادند. در ماه گذشته میلادی نیز کشتیهای موشک انداز آمریکا در این منطقه تحرکاتی را انجام دادند.

دریاسالار «جان آکیلینو» فرمانده ناوگان اقیانوس آرام ایالات متحده در بیانیه ای در این زمینه گفت: «ما در دریای چین جنوبی به یک نظم مبتنی بر قوانین متعهد هستیم و همچنان به آزادی دریانوردی و حاکمیت قانون می پردازیم. حزب کمونیست چین باید به الگوی رفتاری خود در منطقه خاتمه بخشد.»

این در حالی است که یک خبرگزاری انگلیسی در روزهای گذشته  از طرح ویژه پنتاگون برای استقرار تفنگداران دریایی مجهز به موشکهای کروز نزدیک چین خبر داد.

خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه در گزارشی اختصاصی نوشت که پنتاگون قصد دارد در طرحی که بودجه آن را از کنگره تقاضا کرده، تفنگداران دریایی خود مجهز به انواع موشکهای «تام هاوک» و موشکهای برد بلند ضد کشتی را برای کمک رساندن به نیروی دریایی خود به منطقه اعزام کند.  پنتاگون قصد دارد با این برنامه با پیشرفت قابل توجه چین  در موشکهای سطح پایه کروز و بالستیک مقابله کند.

سخنگوی ارتش چین  نیز چندی قبل به آمریکا هشدار داد که پکن نسبت به استقرار موشکهای سطح پایه و برد بلند در منطقه آسیا اقیانوس آرام بی تفاوت نیست.

 وزارت خارجه چین نیز با ارسال متنی برای خبرگزاری رویترز یادآور شد، آمریکا در پی تعقیب راهبرد هند، اقیانوس آرام و استفاده از سلاحهای جدید از جمله موشکهای سطح پایه برد متوسط در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است. پکن به شدت با این اقدام مخالف است.