اتهاماتی که در محاکمه نتانیاهو مطرح شده است

خبر‌گزاری رویترز در گزارشی به اتهاماتی که در جلسه محاکمه امروز « نتانیاهو »، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح می‌شوند، اشاره کرد و نوشت، نتانیاهو 70 ساله، نوامبر سال گذشته در سه پرونده جنایی متهم شده است، اما وی منکر تمام این اتهامات شده است.

اخبار بین الملل- به نوشته رویترز، پرداخت رشوه، فریب‌کاری و سوءاستفاده از اعتماد، اتهاماتی بودند که به نتانیاهو در نوامبر سال گذشته وارد شدند، اما وی تمام این اتهامات را انکار کرده است و می‌گوید قربانی کمپینی با انگیزه‌های سیاسی است. 

«پرونده 4000» نتانیاهو بر اساس شواهدی عنوان می‌کند که نتانیاهو به یک شرکت مخابراتی در تل‌آویو به نام «بِزِک تلکام» حدود 500 میلیون دلار کمک کرده است تا این شرکت در وب‌سایت‌های خبری پوشش‌های مثبتی از او و همسرش منتشر کنند.

در این پرونده، نتانیاهو، به پرداخت رشوه، تقلب و سوءاستفاده از اعتماد متهم شده است. «شائول الیویچ» و همسر او «آیریس»، نیز به پرداخت رشوه و ایجاد ممانعت دادرسی متهم شده‌اند. اما این دو نیز این اتهامات را رد کرده‌اند.

«پرونده 1000»، که در آن نتانیاهو به تقلب و نقض اعتماد متهم شده است، بر اتهاماتی تمرکز دارد که وی و همسرش 700 هزار شِکِل (199 هزار دلار) پول به عنوان هدیه از «آرنان میلشان»، یک تهیه‌کننده هالیوودی ساکن در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و از یک تاجر میلیاردر استرالیایی دریافت کرده‌اند.

دادستان‌ها عنوان کرده‌اند که نتانیاهو برای منافع تجاری این افراد، به آنها کمک مالی کرده است.

«پرونده 2000»، نیز بر اساس شواهدی عنوان می‌کند که نتانیاهو با «آرنون موزیس»، صاحب روزنامه «یدیعوت آحارونوت» در تل‌آویو توافقی انجام دادند که پوشش‌های خبری بهتری از وی منتشر کنند و در عوض نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز به او طرحی را پیشنهاد داده که رشد یک روزنامه رقیب را آهسته‌تر کند. نتانیاهو در این پرونده به تقلب و نقض اعتماد و موزیس نیز به پیشنهاد رشوه متهم شده است. هر دو این افراد این اتهامات را انکار کرده‌اند.

اما نتانیاهو تمام اتهامات را رد کرده و می‌گوید قربانی کمپینی با انگیزه‌های سیاسی است. نتانیاهو همچنین گفته که دریافت هدیه از دوستان، غیر‌قانونی نبوده است.

تیم حقوقی نتانیاهو همچنین گفته که تحقیقات درباره روابط سیاستمداران با رسانه‌های خبری، آزادی مطبوعات در تل‌آویو را تهدید می‌کند.

موعد محاکمه نتانیاهو ۱۷ مارس تعیین شده بود اما به دلیل نگرانی‌ها نسبت به شیوع کرونا به تأخیر افتاد.

رویترز در پایان این گزارش با اشاره به اینکه آیا نتانیاهو با وجود این اتهامات به زندان انداخته خواهد شد نوشت، رشوه‌خواری و پیشنهاد رشوه بیش از 10 سال حکم زندانی یا جریمه‌ دارد و فریب‌کاری و سوءاستفاده از اعتماد نیز حکمی بیش از 3 سال زندان دارد.