آمریکا در آستانه انقلاب علیه نژادپرستی

«عبدالباری عطوان» در سرمقاله امروز (شنبه) روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» با اشاره به اعتراض های گسترده به کشته شدن یک شهروند سیاه پوست بوسیله پلیس آمریکا نوشت: ایالات متحده در آستانه انقلاب علیه نژادپرستی است.

اخبار بین الملل-ناآرامی ها و شورش ها در شهر مینیاپولیس آمریکا به دنبال کشته شدن یک شهروند آفریقایی تبار بوسیله یکی از نیروهای سفیدپوست پلیس به طور فزاینده ای در حال شدت گرفتن است.

وی نوشت: پلیس مزبور پس از بر زمین زدن این شهروند سیاه پوست با زانوی خود بر گردن وی فشار وارد کرد و به التماس هایش گوش نداد تا آنکه این سیاه پوست در اثر خفگی جان باخت. این جنایت وحشتناک که توسط تلفن همراه یکی از افراد رهگذر ضبط شد و انتشار یافت، بار دیگر باعث گشوده شدن پرونده ظلم و ستم هایی شد که علیه شهروندان سیاه پوست توسط عناصر پلیس و برخی از نهادهای دولتی اعمال می شود.

به گفته عطوان ، هر چند از لغو قوانین تبعیض نژادی در آمریکا بیش از یک سال گذشته است اما تبعیض ها همچنان وجود دارد؛ به رغم اینکه از میان سیاه پوستان تا کنون «باراک اوباما» به ریاست جمهوری رسید و «کاندولیزا رایس» و «کالین پاول» به عنوان وزیران خارجه و «سوزان رایس» به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا تعیین شده اند.

بر اساس این گزارش، آمار رسمی نشان می دهد که عمر یک آمریکایی سیاه پوست شش سال کمتر از یک سفید پوست  است و بیش از ۴۳ درصد زندانیان در زندان های آمریکا سیاه پوست هستند . این در حالی است که آنها ۱۳ درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند و از مجموع ۱۰۰ سناتور در مجلس سنا فقط دو سناتور و در میان بیش از ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان فقط ۴۴ نماینده سیاه پوست هستند.

این تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب خاطرنشان کرد: «دونالد ترامپ» دستورکار سفیدپوست های نژادپرست را در پیش گرفت و بر همین اساس با آرای آنها به کاخ سفید راه یافت و به همین دلیل پرزیدنت باراک اوباما را مورد حمله قرار داد و از او خواست تا به کشور کنیا زادگاه پدرش بازگردد . ترامپ نسبت به صحت گواهی تولد اوباما ابراز شک و تردید کرد و در راستای سیاست های نژادپرستانه خود مهاجران به ویژه مسلمانان را مورد تهاجم قرار داد و همین امر باعث به وخامت گرائیدن اقدامات نژادپرستانه در کشوری شد که مدعی پیشگام بودن در زمینه مساوات و آزادی در جهان است.

عطوان افزود: ترامپ در توئیت های خود از این جنایت اعلام حمایت کرده و گفت «وقتی غارت شروع می شود تیراندازی نیز شروع می شود» به نظر می رسد ترامپ با این توئیت خود پلیس را تحریک می کند تا شرکت کنندگان در اعتراضات را به قتل برسانند . این در حالی است که دیروز (جمعه) برای سومین روز متوالی اقدامات خشونت آمیز در شهر مینیا پولیس ادامه دارد.

سردبیر رای الیوم از ترامپ به عنوان «گورباچوف آمریکا» نام برد و گفت: ترامپ در نهایت با سیاست های نژادپرستانه و احمقانه و کینه توزانه اش و حمایت هایش از نژادپرستان سفیدپوست به عنوان عوامل به قدرت رسیدن وی باعث از هم گسسته شدن آمریکا خواهد شد. این اولین بار در تاریخ آمریکا است که یک رییس جمهوری دروغگو حرفه ای حاکمیت آمریکا را در اختیار گرفته است. رییس جمهوری که از یارانش می خواهد تا قانون را نادیده بگیرند و علیه قرنطینه اعمال شده جهت مقابله با شیوع ویروس کشنده کرونا در خیابان ها تظاهرات برگزار کنند.

عطوان در پایان پیش بینی کرد که جنایت خفه کردن «جورج فلوید» منجر به قیام مردم علیه سیاست نژادپرستانه دونالد ترامپ و اطرافیانش و سرنگون شدن وی در انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد شد و به دنبال آن بسیاری از قوانین غیرمستقیم نژادپرستانه تغییر خواهد کرد و مساوات واقعی میان شهروندان آمریکایی تحقق خواهد یافت.