اجرایی قانون شورش در آمریکا

چهار منبع آگاه از مسائل داخلی کاخ سفید گفتند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، قصد دارد از یک قانون فدرالی که ۲۱۳ سال پیش تصویب شده است برای مقابله با اعتراضات سراسری در این کشور استفاده کند و نیرو‌های فعال ارتش را به خیابان‌ها بیاورد.

اخبار بین الملل-بنا به گفته این افراد، ترامپ استفاده از قانون شورش مصوب سال ۱۸۰۷ را در دست بررسی دارد. بر اساس این قانون او می‌تواند برای برخورد با معترضان نیرو مستقر کند. آخرین بار این قانون در جریان شورش «رادنی کینگ» در سال ۱۹۹۲ در کالیفرنیا و بنا به درخواست پیت ویلسون، فرماندار وقت، اجرایی شد.

گفته می‌شود برخی دستیاران رئیس‌جمهور روزهاست او را به استفاده از این قانون تشویق می‌کنند. ترامپ این اختیار را دارد که بدون درخواست از فرمانداران ایالت‌ها نیرو‌های ارتش را مستقر کند. این نیرو‌ها اجازه خواهند داشت ماموریت‌های قانونی را به اجرا دربیاورند.

به گفته این منابع آگاه، نیرو‌های ارتش ممکن است از کارولینای شمالی و همچنین از ویرجینیا اعزام شوند و در عرض چند ساعت به واشنگتن برسند.

ان‌بی‌سی در این خصوص نوشت: تصمیم ترامپ برای استفاده از قانون ضدشورش که ۲۱۳ سال پیش تصویب شده است در حالی اتخاذ می‌شود که امید‌های او برای فرونشاندن اعتراضاتی که به دنبال مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه پوست آمریکا، که هفته گذشته به طرز فجیعی به دست پلیس مینیاپولیس خفه شد، کم رنگ شده است. نزدیکان ترامپ گفتند او یکشنبه شب از ویرانی‌هایی که معترضان در واشنگتن ایجاد کرده بودند، به ویژه خرابی‌هایی که در بنا‌های ملی ایجاد شده بود، به شدت عصبانی شد.

کاخ سفید تاکنون در خصوص به کارگیری این قانون اظهار نظری نکرده است. اما کیلی مک انانی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در نشت خبری روز گذشته احتمال اجرای این قانون از سوی رئیس‌جمهور را رد نکرد. او گفت «قانون شورش، یکی از ابزار‌های موجود است، چه رئیس‌جمهور تصمیم به استفاده از آن را بگیرد یا خیر، این جزء اختیارات اوست.»

در آمریکا فرمانداران می‌توانند از دولت فدرال درخواست کنند که نیرو‌های فعال ارتش را برای کمک به فرونشاندن ناآرامی‌های داخلی، مواردی مانند اعتراضات گسترده اخیر در شهر‌های مختلف آمریکا، اعزام کند. اما تاکنون هیچ فرمانداری از نیرو‌های ارتش در این زمینه درخواست کمکی نکرده و در مقابل به نیروی‌های محلی و سربازان گارد اتکا کرده است.