خشونت پلیس در مقابل تظاهرات ضد نژادپرستی در لندن

پلیس لندن روز شنبه (۱۷ خرداد) برای متفرق کردن معترضان به نژادپرستی مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس به خشونت روی آورد.

اخبار بین الملل-صدها تن از معترضان، از حدود ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه عصر، مقابل دفتر نخست وزیری تجمع کرده و با مشت‌های گره کرده فریاد عدالت‌خواهی برای جورج فلوید سر می‌دادند.

ماموران ضد شورش و سوار بر اسب پلیس که باایجاد حائل میان معترضان و دفتر نخست وزیری تلاش می کردند اوضاع را کنترل کنند، افسار یکی از اسب‌ها را رها کرده تا به سمت معترضان یورش برد و آن‌ها را متفرق کند.

این مساله باعث بالا گرفتن درگیری‌ها میان معترضان و ماموران پلیس ‌شد و تظاهرکنندگان برای دفاع از خود اجسامی را به سمت پلیس پرت کردند. 

در جریان این درگیری‌ها که در هوای بارانی لندن رخ داد، یکی از افسران پلیس حین یورش به سمت معترضان، به دلیل اصابت به تیر برق از اسب به زمین افتاده و مجروح شد. پلیس درباره وضعیت سلامتی وی اطلاعات بیشتری ارائه نکرده است.

ده ها هزار معترض از ساعت یک عصر امروز (شنبه) مقابل میدان پارلمان که فاصله چندانی تا دفتر نخست وزیری ندارد، تجمع کرده و به مرگ جروج فلوید سیاهپوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور اعتراض کردند. 

آنها سپس به دسته‌های مختلف تقسیم شده و برای ادامه اعتراض خود راهی نقاط استراتژیک پایتخت شدند. 

گروهی برای اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه دولت لندن راهی وزارت کشور، گروه دیگری راهی سفارت آمریکا و گروهی هم به سمت دفتر نخست وزیری راهپیمایی کردند.

هم زمان اعتراض‌های مشابهی در سایر شهرهای انگلیس برگزار شد که قرار است فردا هم ادامه پیدا کند. 

این بزرگترین تظاهرات انگلیسی‌ها در چند روز گذشته، در اعتراض به قتل فلوید به‌شمار می‌رود که به رغم تاکید مقامات دولت لندن درباره ضرورت رعایت محدودیت‌های قرنطینه صورت می‌گیرد.

«جورج فلوید» سیاهپوست آمریکایی ششم خردادماه به دست یک افسر پلیس سفیدپوست به نام «درک شووین» در ایالت مینه‌سوتا کشته شد.

به دنبال قتل وی، تظاهرات گسترده‌ای در شهر میناپولیس ایالت مینه‌سوتا صورت گرفت که به خشونت گرایید و به سراسر آمریکا گسترش یافت.

موج اعتراض‌ها به این اقدام نژادپرستانه تا پشت درهای کاخ سفید هم کشیده شد، به گونه‌ای که نیروهای ویژه ضد شورش برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند.

مقام‌های انگلیسی از ترس گسترش اعتراضات سراسری در این کشور، خشونت‌ها در آمریکا را به باد انتقاد گرفته اما محکومیتی را متوجه کاخ سفید نکرده‌اند. 

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس در اظهار نظری دو پهلو، خشونت‌ها در آمریکا را محکوم، اما تصریح کرد که نژادپرستی در جامعه انگلیس جایگاهی ندارد. 

در همین پیوند، رهبران دو حزب اصلی سیاسی انگلیس خواستار واکنش صریح نخست وزیر به سرکوب تظاهرکنندگان آمریکایی و توقف صادرات تجهیزات ضد شورش به این کشور شده‌اند.