پلیس لندن تظاهرکنندگان ضدنژادپرستی را تهدید کرد

پلیس لندن به گروه‌های ضد نژادپرستی و فاشیستی که قرار است امروز به صورت همزمان در این کلان شهر تظاهرات کنند، هشدار داده است که خیابان‌های پایتخت را تا عصر خلوت کنند.

اخبار بین الملل-پلیس همچنین به معترضان توصیه کرد که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا ، در تظاهرات شرکت نکرده و راه دیگری را برای انعکاس اعتراض خود پیدا کنند.

گروه‌های ضد نژادپرستی در ادامه اعتراض به قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفید پوست این کشور، در روزهای گذشته دست به تظاهرات زده‌ و قصد دارند تا امروز و فردا به اعتراضات خود ادامه دهند.

در جریان تظاهرات هفته گذشته معترضان و نیروهای ضد شورش مقابل دفتر نخست وزیری درگیر و به مجروح شدن هر دو طرف‌ منجر شد. بر اساس گزارش پلیس ده‌ها معترض در جریان تظاهرات هفته گذشته دست‌گیر و ۲۷ نفر از ماموران مجروح شدند.

معترضان همچنین تندیس یکی از برده‌داران ثروتمند قرن ۱۷ را در شهر بریستول سرنگون کرده و برای پایین کشیدن تعدادی دیگر از تندیس‌ شخصیت‌هایی که نماد نژادپرستی به شمار می‌روند هشدار داده‌اند.

تظاهرات کنندگان از  تندیس ۴ متری چرچیل در میدان پارلمان انگلیس نیز بالا رفته و به نشانه اعتراض چهره او را رنگ کردند. معترضان نام او را که زیر پایه تندیس درج شده، با اسپری خط زده و نوشتند: او یک نژاد پرست بود.

چرچیل در جریان قحطی سال ۱۹۴۳ غذا را به روی مردم هند قطع کرد که به کشته شدن بیش از ۲ میلیون نفر منجر شد.    

شهرداری لندن از بیم حضور معترضان، دستور داده تا هشت تندیس متعلق به شخصیت‌های بلند پایه سیاسی در پایتخت انگلیس را پوشیده و اطراف آن را دیوار کشی کنند.

پلیس لندن برای کنترل اوضاع همچنین مسیر مشخصی را برای تظاهرات کنندگان ضد نژادپرستی در نظر گرفته  و هشدار داده تا ساعت ۱۷ خیابان‌های شهر را خلوت کنند. 

هم زمان گروه‌های راست افراطی و فاشیستی به اعضای خود در اقصی نقاط انگلیس برای شرکت در تظاهرات لندن فراخوان داده است. آنها مانند همیشه قصد دارند تا از طریق تحریک گروه‌ مقابل و ایجاد درگیری اوضاع را به خشونت بکشانند.  

صادق خان شهردار لندن در همین پیوند از شهروندان پایتخت خواسته تا امروز (شنبه) از تردد به مرکز شهر خودداری کنند. وی همچنین به عدم امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تظاهرات اشاره کرده و هشدار داده که تجربه نشان داده برگزاری تظاهرات به گسترش ویروس کرونا منجر می‌شود.

پریتی پتل وزیر کشور انگلیس هم در اظهار نظر مشابهی یادآور شد که شرکت در تظاهرات غیر قانونی است و چنین اقدامی جان شهروندان را به خطر می‌اندازد.

اعترض‌ها به نژادپرستی پس از آن بالا گرفت که جورج فلوید هفتم خردادماه در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم» به قتل رسید. این مساله باعث گسترش موج نارضایتی از تبعیض‌نژادی و نابرابری در سراسر این کشور و جهان شد. 

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس که او از سوی احزاب مختلف سیاسی به دلیل سکوت دربرابر سرکوب معترضان‌ آمریکایی تحت فشار زیادی قرار دارد، در اظهار نظری عجیبی آمریکا را سنگر صلح و آزادی خوانده و مدعی شده که تظاهرات ضدنژادپرستی توسط گروه های افراطی مصادره شده است.