بگذارید مردم نفس بکشند

مقامات چین روز سه شنبه مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور را محکوم کرد و از کاخ سفید درخواست کرد به وضعیت تبعیض نژادی در میان اقلیت‌های آمریکایی رسیدگی کند.

اخبار بین الملل-«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشستی خبری گفت، دولت این کشور به‌طور برابر از حقوق قانونی و منافع همه مردم به‌ویژه اقلیت‌ها دفاع می‌کند.

وی با رد ادعاهای «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، از سال ۱۹۷۸ تا ۲۰۱۸، جمعیت «اویغورها» در استان «سین‌کیانگ» چین از ۵.۵۵ میلیون به ۱۱.۶۸ میلیون نفر رسیده است و حدود نیمی از کل جمعیت این استان را تشکیل می‌دهد.

لیجیان گفت، این در حالی است که اقلیت‌های قومی در آمریکا از دیرباز از قلدری، محرومیت و تبعیض نظام‌مند اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و دیگر جنبه‌ها رنج برده‌اند که از زمان کشتار سرخ‌پوستان تا قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در ماه گذشته ادامه داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت: «از سیاست‌مداران آمریکایی همچون پامپئو می‌خواهیم یک‌جانبه‌گرایی و استانداردهای دوگانه را کنار گذاشته و به مسائل تبعیض نژادی در کشور خود رسیدگی کنند و زمان و انرژی بیشتری برای تقویت وضعیت حقوق بشر در این کشور صرف کنند».

وی در ادامه گفت: «آن‌ها باید فوراً از اتهام‌زنی و مداخله در امور داخلی چین از طریق شایعه‌پراکنی درباره سین‌جیانگ دست بکشند».

به نوشته این خبرگزاری از سوی دیگر سخنگوی نماینده دائم چین در سازمان ملل با رد بیانیه «کلی کرافت» همتای آمریکایی خود درخصوص نقض حقوق بشر در چین گفت: «روز ۳۰ ژوئن، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل بیانیه‌ای به‌شدت یک‌جانبه را اعلام کرد و در آن اظهاراتی بی‌پایه را درباره وضعیت حقوق بشر در چین بیان داشت. چین قویاً نارضایتی و مخالفت صریح خود را در این خصوص اعلام می‌کند».

وی افزود، این مردم هستند که باید درباره وضعیت حقوق بشر در کشور خود سخن بگویند. دولت چین همواره مردم را در اولویت قرار می‌دهد و از مسیر توسعه حقوق بشر حمایت و آن را تقویت می‌کند.

این مقام چینی گفت، در حال حاضر در چین نه جنگی وجود دارد و نه مهاجرت اجباری و هراسی و این وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که نیازمند توجه بین‌المللی است.

او در ادامه گفت: «از [دولت] آمریکا می‌خواهیم به ندای عدالت‌خواهی در جامعه بین‌الملل گوش فرا دهد. از [دولت] آمریکا می‌خواهیم به مشکلات خودش رسیدگی کند و بگذارد مردمش نفس بکشند».

ماه گذشته درپی انتشار ویدئوی قتل یک شهروند سیاه‌پوست غیرمسلح توسط پلیس آمریکا، این کشور به صحنه اعتراضات ضدنژادپرستی تبدیل شد. تا کنون این اعتراضات ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است.