همکاری‌های استراتژیک چین با روسیه

مقام ارشد وزارت خارجه چین از ارتباط نزدیک با طرف روس در خصوص مسائل استراتژیک خبر داد.

اخبار بین الملل-«فو کنگ» مدیرکل دفتر کنترل تسلیحات وزارت خارجه چین به خبرنگاران گفت: در واقع ما ارتباط مداوم با شرکای روس را حفظ می‌کنیم. همکاری بین دو طرف عالی است. ما به شکلی موثر با یکدیگر در ارتباط هستیم. من نام این را مذاکره نمی‌گذارم بلکه آن را مشورت درباره هر موضوع مهمی، مسائل استراتژیک، می‌خوانم.

این مقام ارشد چینی در ادامه گفت که امروز یا فردا با دیپلمات‌های ارشد سفارت روسیه در پکن دیدار خواهد کرد و همچنین با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص کنترل تسلیحات و برنامه هسته‌ای ایران در ارتباط مداوم بوده است. او تاکید کرد که این ارتباطات نشان‌دهنده سطح بالای مشارکت استراتژیک بین دو کشور است.

چین و روسیه که آمریکا اخیراً آن‌ها را دشمنان نزدیک به هم خوانده، در دهه‌های اخیر در یک سری مسائل از انرژی تا حوزه نظامی همکاری فزاینده‌ای داشته‌اند.

آمریکا در جدیترین اتهام‌زنی علیه روسیه و چین و همچنین ایران، مدعی شد مانع اقدامات تهاجمی آن‌ها شده است. «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا گبدون اشاره به حضور غیرقانونی و تحرکات نظامی واشنگتن در آب‌های خلیج فارس و دریای چین جنوبی گفت وزارتخانه تحت امرش در آزادی دریانوردی و تجارت دریایی ایفای نقش کرده است. وی مدعی شد: وزارتخانه آزادی دریانوردی و تجارت در آب‌های مورد مناقشه، از خلیج فارس تا دریای چین جنوبی، را حفظ و از اقدامات تهاجمی کشورهای سرکش مانند کره شمالی و ایران و همچنین همتایان نزدیک آن‌ها مانند روسیه و چین ممانعت کرده است.  

این در حالی است که تحرکات نظامی اخیر آمریکا در دریای چین جنوبی واکنش مقامات پکن را در پی داشته است. سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه هدف از حضور نظامی آمریکا در آبهای منطقه را تفرقه افکنی خواند.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره حضور ناوهای هواپیمابر آمریکا در منطقه و انجام رزمایش در آبهای فیلیپین گفت، منطقه در ثبات قرار دارد، اما هدف آمریکا تفرقه انداختن بین چین و کشورهای آسیای جنوب شرقی است.

این دیپلمات چینی افزود: «آمریکا به طور عمد  نیروی  نظامی  خود را برای برگزاری  یک رزمایش بزرگ در دریای چین جنوبی به منطقه اعزام کرده و قصد قدرت نمایی دارد. آنها هدف پنهانی دارند و در واقع در پی تفرقه افکنی بین کشورهای منطقه و نظامی کردن دریای چین جنوبی هستند.»

آمریکا  به تازگی از افزایش حضور نظامی خود در آب‌های اقیانوس‌های هند و آرام در بحبوحه تشدید تنش با چین خبر داده به طوریکه فرماندهی ناوگان اقیانوس آرام آمریکا در بیانیه‌‌ای بدین منظور اعلام کرد ناو گروه‌های «یو اس اس نیمیتز» و «رونالد ریگان» در حال انجام عملیات در دریای فیلپیین هستند.