تلاش آمریکا برای برتری‌جویی نظامی را بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت

«سرگئی ریابکوف»، معاون وزیر امور خارجه روسیه، گفت مسکو قادر است به تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به برتری نظامی واکنش مناسبی پاسخ بدهد.

اخبار بین الملل-ریابکوف با اشاره به تلاش آمریکا برای تضمین آزادی حداکثری در کنترل تسلیحات هستند افزود: « آنها (آمریکایی‌ها) مجار می‌دانند در جهتی حرکت کنند که به راه‌هایی برای دست یابی به برتری نظامی غیرقابل انکار دست یابند. آنها این حرکت را برای خود مجاز می‌دانند. البته از آنجا که هر عملی را عکس‌العملی است، تاکنون تلاش‌هایشان نتیجه بخش نبوده است. ما تاکنون چندین با نشان داده‌ایم مؤثرترین سیستمِ تضمین امنیت خودمان را با بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های نظامی داریم و در این مورد تردیدی وجود ندارد.»

او در ادامه با اشاره به آنکه بازگشت به پیمان نابودی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه‌، پس از خروج آمریکا از آن، غیرممکن خواهد بود، افزود: «پیامدهای برخی کارهای انجام شده از سوی آمریکا غیرقابل برگشت است. به طور مثال، خروج یک جانبه این کشور از پیمان نابودی موشک‌های برد متوسط و کوتاه‌ یکی از این اشتباهات بزرگ بود. روشن است که بازگشت به این پیمان که ستون اصلی در تامین امنیت اروپا بوده، غیرقابل بازگشت است.»

پیشتر ریابکوف تاکید کرد مسکو از واشنگتن می‌خواهد که برنامه‌های خود برای استقرار موشک‌هایی با بُرد متوسط یا کوتاه را متوقف کند.

پس از آن نیز وزیر دفاع روسیه اعلام کرد  آمریکا یک سال پیش از خروج از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد (آی ان اف) بودجه لازم برای ساخت موشک‌های کوتاه بُرد و میان‌بُرد خود را فراهم کرده بود.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، در دوم اوت و پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. پیش از این، آمریکا رسما خروج یکجانبه از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به پیمان «آی ان اف» را تایید کرده بود. این کشور در تاریخ ۲  اوت[جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی در دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده بودند.