رفتار‌های ترامپ موجب هراس محققان انگلیسی شد

محققان کالج انگلیسی امپریال اعلام کردند به دلیل نگرانی‌های ناشی از رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، واکسن ضد ویروس کرونا را در این کشور نخواهند ساخت.

اخبار بین الملل-رفتار‌های آمریکا و به ویژه رئیس جمهور آن موجب هراس محققان انگلیسی شده که بر روی ساخت واکسن ویژه ویروس کرونا کار می‌کنند. این خود می‌تواند نشانه تازه‌ای از بروز اختلافات بر سر ساخت واکسن کرونا باشد که هنوز علنی نشده است.

محققان انگلیسی با انتشار بیانیه‌ای یادآور شدند که اگر دولت ترامپ اصرار بر استفاده از واکسن کرونا ابتدا برای حفاظت از آمریکایی‌ها داشته باشد، این واکسن را در این کشور تولید نخواهند کرد. پروفسور وارن شاتوک که به تازگی نظارت بر آزمایشات بالینی ساخت واکسن کرونا را برعهده گرفته، در این باره گفت دولت لندن از او خواسته تا ساخت واکسن این بیماری در انگلیس صورت گیرد.

از سوی دیگر اخیرا کاخ سفید اعلام کرد داروی رمدسیویر که تولید آمریکاست، به دیگر کشور‌ها صادر نخواهد شد و برای بیماران آمریکایی به کار گرفته می‌شود.

دانشمندان انگلیسی ابراز نگرانی کردند که در صورت تولید واکسن کرونا در آمریکا، این کشور مانع صادرات آن به سایر کشور‌ها شود.

پروفسور شاتاک اعلام کرد از مواردی که زنگ خطر را برای ما به صدا درآورده، ملی گرایی است که آمریکا در مواجهه با کرونا در پیش گرفته است. این محقق انگلیسی تاکید کرد که واکسن را در آمریکا تولید نخواهند کرد. شاتاک بر اهمیت تهیه واکسنی که برای همگان قابل دسترس باشد، تاکید کرد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت بر اثر شیوع کرونا در جهان تاکنون ۱۴ میلیون و ۴۲۵ هزار و ۸۶۵ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۶۰۴ هزار و ۹۱۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۸ میلیون و ۶۱۲ هزار و ۱۹۴ نفر نیز بهبود یافته‌اند. آمریکا، برزیل، هند، روسیه، آفریقای جنوبی، پرو، مکزیک، شیلی، اسپانیا و انگلیس در رده‌های اول تا دهم کشور‌های آلوده به ویروس کرونا هستند.