مذاکره ترکیه با قطر درباره لیبی

وزارت دفاع قطر اعلام کرد حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه ، با همتای قطری خود، خالد بن محمد آل عطیه، و همچنین فتحی باشاغ، وزیر داخلی دولت وفاق ملی درباره تصمیمات اخیر دولت مصر برای اعزام نیرو به لیبی گفتگو کردند.

اخبار بین الملل-وزارت دفاع قطر در این خصوص در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر شد، نوشت: «معاون نخست وزیر دولت قطر و خالد العطیه، وزیر دفاع با وزیر داخلی لیبی در آنکارا، پایتخت ترکیه دیدار کردند. آن‌ها آخرین تحولات در لیبی را به بحث و مذاکره گذاشتند.»

در ادامه این بیانیه وزارت دفاع قطر اضافه کرد: «به غیر از این دیدار، آل عطیه و آکار با تمرکز بر روابط دفاعی دو جانبه و امکان توسعه و تقویت این روابط با یکدیگر گفتگو کردند.»

این مذاکرات اواخر روز گذشته در آنکارا برگزار شد.

در اواخر ماه ژوئن بود که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، اعلام کرد کشورش برای حمایت از ارتش ملی لیبی که تحت فرمان خلیفه حفتر می‌باشد آماده است و می‌تواند قبایل لیبی را آموزش نظامی دهد و برایشان اسلحه تامین کند تا به این ترتیب بتواند در تلاش برای مقابله با دخالت‌های خارجی در لیبی کمکی کرده باشد. رئیس جمهور مصر همچنین اعلام کرد مداخله مستقیم این کشور برای مقابله با نیرو‌های ترکیه از نظر بین المللی قانونی خواهد بود.

در اواسط ماه ژوئیه، مجلس مستقر در توبروک لیبی نیز به نیرو‌های مسلح مصر اجازه مداخله در درگیری‌ها در لیبی را داد. روز گذشته، پارلمان مصر اعزام احتمالی سربازان برای انجام مأموریت‌های جنگی در خارج از کشور را تصویب کرد و پس از آن به سیسی دستور داد در درگیری‌های لیبی مداخله کند.