سرقت آرا در انتخابات آمریکا چگونه صورت می‌گیرد؟

پایگاه خبری - تحلیلی کانترپانچ در گزارشی به بررسی کتاب جدید «گرگ پلاست»، نویسنده و استاد دانشگاه‌های آمریکا درباره انتخابات در این کشور پرداخته است.

گرگ پلاست، نویسنده آمریکایی در کتاب جدیدش با عنوان «چگونه ترامپ انتخابات 2020 را می دزدد؟»، هشدارهایی را در ارتباط با اقدامات رئیس جمهور فعلی و جنجالی آمریکا داده است.

نویسنده در این کتاب معتقد است که هنوز بسیاری از شهروندان آمریکایی خبر ندارند که معمولا سرقت در انتخابات‌ها قبل از برگزاری آن انجام می شود.

پلاست  درباره رای گیری پستی می گوید:

در سال 2016 بیش از نیم میلیون رای پستی هرگز شمارش نشدند. مرکز «ام ای آتی» بررسی هایی کرده و گفته است که در انتخابات 2016، 22 درصد آرا بررسی و شمرده نشدند. حتی پس از آن در جریان انتخابات میان دوره ای کنگره در سال 2018 و پیش از برگزاری این انتخابات نیز، «برایان کمپ»، فرماندار جورجیا بیش از 347 هزار رای دهنده را به بهانه جابه جایی آن ها از گردونه شمارش آرا خارج و حذف کرد.

شهروندی بنام «کرید آبرامز»، اعلام کرد که رای او دزدیده شده و البته حق داشت و درست می گفت، چون او از جورجیا به جای دیگری نرفته بود، اما به بهانه جابه جایی امکان رای را از او گرفته بودند.

حتی در دو سال  گذشته تعداد 16.7 میلیون رای به بهانه جابه جایی رای دهندگان دستکاری شده‌اند و کمیسیون حقوق مدنی آمریکا به صورت رسمی اعلام کرده که احتمال پایمال شدن و در نظر گرفته نشدن رای سیاه پوستان 9 برابر بیشتر از رای دیگر شهروندان آمریکایی است.

گزارش در ادامه به نقل از پلاست، چرایی اقدامات تقلب کارانه از سوی ترامپ را عدم وجود رای دهندگان سفیدپوست مسن در آمریکا به عنوان اصلی ترین پایگاه رئیس جمهور فعلی آمریکا عنوان می کند و می گوید به همین دلیل رئیس جمهور آمریکا دست به سرقت انتخابات زده است.

با این حال «گرگ  پلاست» در کتاب خود دزدی در انتخابات آمریکا را تنها به مقطع فعلی محدود نمی کند و معتقد است در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 نیز «جب بوش» و معاونش «کاترین هریس»، نتایج انتخابات در فلوریدا را با حذف و نامعتبر عنوان کردن رای 58 هزار آمریکایی آفریقایی تبار به نفع «جرج بوش» تغییر دادند و در این شرایط برنده اعلام شدن جمهوری خواهان خیلی راحت شد.

این که چگونه این تقلب گسترده در فلوریدا رخ داده، گفته شده که ایالت فلوریدا اولین ایالتی است که رای گیری پستی را در سال‌های گذشته به راه انداخت و انجام اقدامات رایانه‌ای به سهولت امکان پذیر است،  چون 18 سال بعد در جریان انتخابات میان دوره‌ای کنگره در جورجیا نیز ما شاهد تقلب و حذف گسترده برای رای دهندگان بودیم  و حال پیش بینی شده سرقت آرا رای دهندگان و حذف آن ها در انتخابات ریاست جمهوری 2020 نیز به وقوع خواهد پیوست و براساس آماری که گرگ پلاست ارائه داده تا کنون در اوهایو 432 هزار نفر در کارولینای شمالی 576 هزار نفر و در آریزونا 258 هزار نفر و در ویسکانسین 99 هزار نفر  از فهرست های معتبر رای دهندگان حذف شده اند.

اعتبار آمار گرگ پلاست از کجاست؟

در ادامه گزارش درباره اعتبار اظهارات و آمار پلاست گفته شده است که او در این ارتباط دارای تخصص و آموزش های تحلیلی و آماری لازم است و در دانشگاه ایندیانا رشته های آماری را تدریس می کند. او همچنین آمار خود را با استناد و مراجعه به کمیسیون انتخابات فدرال بدست آورده و در کتاب خود به چگونگی دستیابی و تحلیل آمار مرتبط با حذف رای دهندگان به بهانه جابه جایی اشاره کرده است.

پلاست همچنین علاوه بر جستجوی آماری، از ابزارهای دیگری نیز استفاده کرده است و به عنوان بازپرس تحقیقاتی در وزارت دادگستری تجربه کار دارد.

او همچنین فهرست نام ها و ثبت نام رای دهندگان را بررسی و برخی تناقضات در این فهرست ها را مورد توجه قرار داده است.

با این حال به گفته نویسنده، در آمریکا توجه و علاقه بیشتری وجود دارد تا موضوع مداخلات خارجی و دخالت روسیه در انتخابات برجسته و پیگیری شود، اما موضوعات دیگری مانند همین مباحث حذف رای کمتر مورد توجه واقع می شود، چون برای آمریکایی ها پیگیری خط رسانه ای مداخلات روسیه در انتخابات جذاب تر از آن است که بدانند ترامپ در فرایندی آپارتایدی و با نادیده گرفتن حق اقلیت های نژادی توانسته به پیروزی برسد.

نقش شرکت‌های بزرگ در انتخاب ترامپ

در ارتباط با حمایت شرکت‌های بزرگ و نفتی از ترامپ، نویسنده معتقد است که ترامپ در جریان سفر اخیرش به تگزاس، مبالغ قابل توجهی را برای هر نفر از مهمانان ویژه هزینه کرد، از جمله  بشقاب غذای 2800 دلاری و 100 هزار دلار برای هر کدام از مهمانان ویژه. نویسنده این کمک‌ها را از جانب شرکت‌های بزرگ به ترامپ می داند و معتقد که هزینه این شرکت‌ها به نامزدهای انتخاباتی هزینه نیست، بلکه سرمایه گذاری است.

نویسنده شرکت‌های مختلفی را حامی ترامپ معرفی می کند، از جمله شرکتی که برای تکمیل خط لوله نفتی کانادا به آمریکا به مجوز ترامپ نیاز داشت و به همین دلیل این شرکت یکی از بزرگترین حامیان مالی ترامپ بوده است.

درخواست برای اصلاح سیستم انتخاباتی آمریکا

نویسنده در انتهای کتاب خود دستورالعمل‌هایی برای شهروندان آمریکایی برای حفاظت از رای شان رائه می دهد و می گوید انتظار نداشته باشید دیگران از رای شما محافظت کنند، بلکه خود رای دهندگان لازم است تا با دقت روند رای گیری را دنبال کنند تا از فهرست رای دهندگان حذف نشوند.

با این حال نویسنده با انتقاد از روند انتخابات در آمریکا با توجه به تاثیر بسیاری زیاد شرکت‌ها و بویژه شرکت‌های نفتی در حمایت از نامزدهای انتخاباتی و تغییر نتایج به نفع سرمایه داران کلان، خواستار انجام یکسری از اصلاحات در روند انتخابات آمریکا شده و تاکید می کند وضعیت فعلی که با نادیده گرفتن حق رای شهروندان آمریکایی در جریان است، باید اصلاح شود.