ثبت 59 اثر تاریخی و طبیعی نهبندان

به نقل از نهبندان خبر،59 اثر تاریخی و طبیعی نهبندان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهبندان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: این شهرستان 232 اثر تاریخی دارد که از این تعداد 78 مورد در 2 سال گذشته شناسایی و  59 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت ملی شد.

 

به گفته «شبانی» پرونده 10 اثر دیگر برای ثبت ملی آماده شده است.

 

وی به مهم ترین آثار میراث فرهنگی شهرستان اشاره و اضافه کرد: آسبادها یکی از مهم ترین آثار میراث فرهنگی، تاریخی و گردشگری نهبندان است که نشانه نوآوری و دانش بومی مردمان این منطقه است.

 

وی اضافه کرد: این اثر بسیاری از سیاحان و گردشگران را به خود جذب کرده تا جایی که یکی از نویسندگان معروف به نام «هون سیرین» در یکی از کتاب های خود از 74 آسباد نهبندان یاد می کند و «هانس ای ولوو» هم در یکی از کتاب های خود قدرت این آسبادها را برابر 75 اسب بخار و میزان آرددهی هر یک را یک تن عنوان می کند.

 

«شبانی» از قلعه شاهدژ هم به عنوان یک شاهکار ساخته دست بشر یاد کرد و افزود: بنا به نوشته کتاب «نزهت القلوب» تالیف«حمدا... مستوفی» بنیانگذار این قلعه تاریخی اردشیر بابکان در دوران ساسانی بوده و از این مکان به عنوان یک پادگان نظامی به ویژه در حمله مغول به ایران استفاده می شده است.

 

به گفته وی هدف از ایجاد آن حفظ و حراست از مرزهای ایران بوده و 3 هزار سرباز ظرفیت داشته است. وی ادامه داد: قلعه شاهدژ در مسیر راه های تجاری هند به هرات، سمرقند، بخارا، فراه، چابهار و بندرعباس قرار داشته است.

 

نهبندان 14 اثر طبیعی و 4 اثر ثبت ملی دارد که پرونده بیابان لوت از آن جمله است که سال گذشته برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال و مقرر شد تیرماه سال جاری ثبت جهانی شود که با این اقدام تعداد زیادی از گردشگران جهانی به این بیابان خواهند آمد تا از جاذبه های دیدنی آن بازدید کنند.

انتهای پیام/م