بعضی قراردادها زیر 30 دلار در کشور بسته شد

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌ جمهور صبح امروز در جلسه ارزیابی تصمیمات سفر استانی رئیس‌جمهور که پشت درهای بسته برگزار شد، اظهار داشت: در سال 93 با حرکت جدید در تأمین منابع نفتی از طریق قراردادهای جدید منابع خوبی تأمین‌ شده بود و از سوی دیگر قیمت نفت به‌شدت صعود نکرده بود، به همین علت وضعیت مالی بهتری داشتیم و بخش قابل‌ ملاحظه‌ای از مصوبات سفر رئیس‌ جمهور در سنوات گذشته اجرا شده است.

محمد شریعتمداری با بیان اینکه سال 93 سال بهتری در تأمین منابع از محل بودجه عمومی برای دولت بود، افزود: سال گذشته اوج بحران اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران بود و هم‌زمان با کاهش قیمت نفت به‌طور جدی‌تری با کاهش فروش نفت مواجه شدیم به‌ طوری‌ که بعضی قراردادها زیر 30 دلار در کشور بسته شد در حالی‌ که دولت با 120 دلار فروش نفت کار خود را آغاز کرده بود.

وی تصریح کرد: تلاش دولت در افزایش میزان فروش از حدود یک‌میلیون بشکه به 2 میلیون و 300 هزار بشکه رسید و تا قسمتی کاهش قیمت را جبران کرد اما بازهم با محدودیت‌های جدی مواجه بودیم لذا در سال گذشته در برخی از قسمت‌ها با مشکلاتی روبه‌رو بودیم.

* از تکمیل پروژه راه‌آهن خواف ـ هرات تا بهره‌برداری از سه سد

معاون اجرایی رئیس‌ جمهور با بیان اینکه سازمان برنامه‌وبودجه باوجوداین شرایط تلاش کرده تا از میزان تخصیص‌های صادره برای این پروژه‌ها کاسته نشود و یا اگر کاسته شد از طریق فروش اوراق مشارکت و قرض‌الحسنه تأمین و پرداخت شود، گفت: کلیه تعهدات ما در طول سفر به‌هیچ‌عنوان در پایان هرسال مالی ابطال نمی‌شود و اگر تعهدی در پایان هرسالی باقی بماند عین همان تعهد به سال بعد منتقل می‌شود و فقط تنها نگرانی در بعضی از پروژه‌ها طولانی شدن زمان پایان پروژه است که امیدواریم آن‌هم رخ ندهد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه از مجموع 16 موضوع وعده و تصمیم در سفر رئیس‌جمهور سه پروژه به‌صورت کامل اجرا شده است، افزود: این سه پروژه به نحوی اساسی هم در مسائل شهری و هم در مسائل تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای استان خراسان رضوی و هم در سطوح ملی مهم است و به اجرای کامل درآمده است.

وی تصریح کرد: بهره‌برداری از راه‌آهن خواف ـ هرات یکی از این پروژه‌هاست که ما را از این طریق به هندوستان و افغانستان و چین متصل می‌کند و ماه گذشته با حضور وزیر افتتاح شد و زیرساخت‌های عملیات اجرایی در داخل افغانستان ‌هم آماده و عملیات ریل‌گذاری آن آغاز شده است و امیدواریم منشأ خیر و اثر در فعالیت‌های اقتصادی هم در سطح منطقه و هم در سطح ملی باشد.

معاون اجرائی رئیس‌جمهور به بهره‌برداری از سه سد در راستای تأمین زیرساخت‌های مهم آب اشاره کرد و افزود: احداث دو سد نهایی و یک سد آبگیری شده و فقط افتتاح آن باقی‌مانده است و در کمک به تکمیل خط یک قطار شهری مشهد برحسب وعده رئیس‌جمهور، اقدامات لازم صورت گرفته و شهر مشهد اولین شهری است که پیش از تهران فرودگاه را به داخل شهر از طریق قطار شهری متصل کرده است.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در پروژه‌های اجرا شده نسبت به پرداخت تعهدات به پیمانکاران اهتمام داشتیم چراکه فقط پایان یافتن پروژه برای ما مهم نیست و همچنین درباره افزایش احجام برخی پروژه‌ها که البته مربوط به تعهدات سفر نیست، صحبت شد و برخی از تغییر احجام ضروری هستند نظیر احداث راه‌های دسترسی به سدهای سه‌گانه که از نظر بنده دارای اولویت است و باید تأمین شود.

وی به هفت تصمیم دیگر سفر رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: بازسازی بافت فرسوده شهری، ساماندهی حاشیه‌نشینی شهر مشهد، مطالعه طرح‌های بلندمدت آب، برقی کردن راه‌آهن مشهد ـ تهران، کمک به تکمیل خط دو قطار شهری مشهد و نوسازی ناوگان شهری از طریق تأمین اتوبوس و تحویل گازوئیل و بنزین سالم به مشهد تا حدودی به اجرا درآمده و بخشی از منابع آن‌ها به‌طور کامل تأمین نشده است و امیدواریم با پیگیری‌ها به اجرا درآید.

* برقی شدن قطار مشهد - تهران از وعده تا عمل

معاون اجرایی رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سه پروژه اجرانشده در استان افزود: طرح انتقال آب با لوله از ابتدای مسیر تا مزرعه علی‌رغم اینکه منابع لازم در اختیار وزارتخانه ذی‌ربط قرار نگرفته 20 درصد پیشرفت داشته و مشارکت قابل‌ملاحظه کشاورزان در جلوگیری از هدر رفت آب قابل‌توجه است.

شریعتمداری به راه‌اندازی راه‌آهن مشهد ـ گرگان که مطالبه سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی است اشاره و تأکید کرد: این اقدام ازجمله نیازهای اساسی است که مورد تأکید ریاست جمهوری هم بوده است و همچنین موضوع برقی کردن قطار تهران ـ مشهد قرار است در جلسه‌ای در تهران جزئیات مسائل آن بررسی و حل شود، خصوصاً در استفاده از فاینانس چین و تمهیدات لازم برای به تصویب رسیدن در کمیسیون تئوری بانک مرکزی انجام شود.

وی تصریح کرد: در طرح نوسازی ناوگان شهری در حوزه تاکسی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم و امیدواریم حداقل تا پایان سال جاری بتوانیم 60 هزار دستگاه از مجموع 100 هزار دستگاه خودروی کل کشور را تبدیل به نو کنیم و هم‌اکنون قریب به 25 هزار دستگاه تقریباً نوسازی شده است و خودروهای نو تحویل دارندگان تاکسی شده است.

* افزایش 27 درصدی تملک اعتبارات سرمایه‌ای خراسان رضوی

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: هدف در خراسان رضوی 5 هزار دستگاه است که امیدواریم درآینده نزدیک شاهد کارناوالی از ناوگان اتوبوس و تاکسی شهری مشهد باشیم و بخش قابل‌ملاحظه‌ای از افتتاح قطار شهری را در دهه فجر شاهد باشیم.

شریعتمداری با بیان اینکه در تخصیص اعتبارات خراسان رضوی در تملک اعتبارات سرمایه‌ای استانی نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته‌ایم، افزود: این میزان از 320 میلیارد تومان به 406 میلیارد تومان افزایش داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: برای کل استان خراسان رضوی تملک سرمایه برای ردیف‌های ملی 533 میلیارد در سال گذشته تصویب‌شده که 580 میلیارد تومان معادل 9 درصد افزایش پیدا کرده است.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه سوم را در تملک سرمایه استانی و رتبه چهارم را در سرمایه کشوری دارد، گفت: از مجموع اعتبارات مصوب شده سفر استانی در سال 93 که یک‌هزار و 42 میلیارد تومان بود، 972 میلیارد تومان معادل 93 درصد محقق شده و در سال گذشته 789 میلیارد تومان مصوب شده که 35 درصد آن تخصیص یافته است.

شریعتمداری در پایان تصریح کرد: با وجود یکه درمجموع سال 93 و 94، تنها 68 درصد از اعتبارات تأمین‌شده 84 درصد پروژه‌ها پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.