لزوم اجرای متوازن و کامل پیمان منع استفاده از سلاح شیمیایی در جهان

 مجید تخت‌روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که درباره مسئله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه برگزار شد، خواستار اجرای متوازن، کامل و بدون تبعیض منع استفاده از سلاح شیمیایی شد و گفت در سال‌های اخیر با ادعاهای بی‌پایه از این روند علیه دولت سوریه سوء استفاده شده است.

وی افزود: ایران به عنوان یک قربانی بزرگ سلاح‌های شیمیایی در تاریخ معاصر، استفاده از این سلاح‌ها را توسط هر کسی، در هر مکان و تحت هر شرایطی به شدت محکوم می‌کند.

وی ادامه داد: ایران همچنین درخواست خود را برای اجرای متوازن، کامل و بدون تبعیض پیمان منع استفاده از سلاح شیمیایی و حفظ اقتدار سازمان مربوطه تکرار می‌کند. در چند سال گذشته، بر اساس ادعا‌های بی‌پایه، از روند منع و سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی و شورای امنیت علیه دولت سوریه سوء استفاده شده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با اشاره به گزارش تایید شده مکانیسم مشترک انهدام سلاح شیمیایی سوریه مبنی بر عمل دمشق به تمام تعهدات و امحای کل ذخایر شیمیایی، اظهار کرد: سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی هم نابودی کل ذخایر شیمیایی سوریه و ۲۷ مرکز تولید آن را تایید کرد.

تخت‌روانچی افزود: اکنون این واقعیت‌ها و همچنین همکاری چشمگیر دولت سوریه با سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و سازمان ملل، از جمله ارائه بیش از ۸۰ گزارش ماهانه و مقدار زیادی از اطلاعات، نادیده گرفته می‌شوند.

وی این رفتار را سیاست‌های غیر سازنده خواند که حلال سوالات نیست و گفت باعث از بین بردن اعتبار شورای امنیت و همچنین اعتبار حرفه‌ای سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و تضعیف روند تصمیم‌گیری آن خواهد شد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این اقدامات را در بردارنده تاثیرات منفی برای تحقق کامل و موثر هدف اصلی منع گسترش سلاح شیمیایی دانست و تاکید کرد: هدف اصلی این روند یعنی از بین بردن سلاح‌های شیمیایی هنوز به دلیل شکست آشکار توسط ایالات متحده به عنوان یکی از طرف‌های اصلی، محقق نشده است.

تخت‌روانچی ادامه داد: برای جلوگیری از این وضعیت، روند فعلی در این شورا و سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی که تنها براساس اهداف برخی کشور‌ها با انگیزه سیاسی آغاز شده است، باید متوقف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم که برای بازگرداندن اقتدار سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی و ترویج اجرای کامل و بدون تبعیض منع اشاعه، هر آنچه در توان ما است انجام دهیم.