شفافیت آرای نمایندگان حق مردم است

احمد علیرضابیگی، عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی درمورد طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت: ما باید شفافیت را درمجلس به عنوان یک نهاد مرجع آغاز کنیم و این را در تمام ارکان کشور نهادینه کنیم. اما این مسئله باید موردتوجه قرار گیرد که موضوع شفافیت در مجلس نیازمند تامین برخی زیرساخت هاست.

وی افزود: این زیرساخت ها به سازوکارهای سیاسی در کشور بستگی دارد. اگر انتخابات مجلس بر مبنای کارکردهای حزبی اتفاق بیفتد طبیعتاً در این موضوع مشکلی نخواهیم داشت. چرا که احزاب مواضعشان در موضوعات مختلف شفاف است و نمایندگانی که به هرکدام از این احزاب تعلق دارند بر مبنای خط مشی حزبی خودشان رای می دهند.

علیرضا‌بیگی تصریح کرد: تا زمانی که این زیرساخت حزبی فراهم نشده باشد ممکن است موضوع شفافیت آرا برداشت‌های متناقضی در پی داشته باشد. به طور مثال لیست امید مجلس قبلی در ظاهر یک حزب بود اما از آنجا که سازوکارهای حزبی فراهم نبود، اعضای این لیست در رای دادن به صورت متناقض از تفکرات حزبی خود عمل می‌کردند.

این عضو کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد لیست امید و اضلاح طلبان در مجلس قبل گفت: کارکرد لیست امید بیشتر محفلی بود تا حزبی. اکنون در کشور ما احزاب در کارزار انتخابات  ظاهر می شوند و سپس با راه پیدا کردن افراد به مجلس این احزاب تقسیم و جدا می‌شوند و تا انتخابات بعدی خبری از آن ها نیست! اما اگر به دنبال این هستیم که شفافیت به ویژه شفافیت آرا را عملیاتی کنیم باید این نقصان را برطرف کرده باشیم.

وی افزود: از آنجاکه هزینه سفرها و ماموریت های نمایندگان شفاف و آشکار در اختیار نهادهای مسئول قرار می‌گیرد، مسئله مهم تر این است که مردم بدانند نماینده ای که انتخاب کردند در موضوعات مختلف چه رای داده است. آیا این تصمیم در راستای منافع شخصی یا گروه‌های خاصی بوده یا منافع ملی را تامین کرده است؟

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: این مسئله زمانی اتفاق می افتد که کارکردهای عمیق و در عین حال روشن حزبی را شاهد باشیم و احزاب برای نامزدهایشان در انتخابات برنامه و به مردم چشم انداز روشنی را ارائه دهند و بگویند که اقتصاد و رفاه را به کجا می رسانیم و در نهایت اظهارات روشنی را اتخاذ کنند. آن ها باید خود را در قبال نمایندگانی که از طریق حزب آن ها به مجلس راه پیدا کرده است مسئول بدانند.

علیرضابیگی بیان داشت: اکنون برخی از نمایندگان آراء خلاف اهداف حزب متبوعشان می دهند. به همین دلیل است که می گویم باید شفافیت حزبی داشته باشیم و احزاب اعلام کنند که به چه علتی به طرح پیشنهادی مجلس رای مثبت می دهند یا منفی.