الهیان: از برجام، جز یک نام چیزی باقی نمانده

 زهره الهیان در تشریح طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریمها گفت: در طول سالیان گذشته به خصوص بعد از به  قدرت رسیدن ترامپ که برجام را پاره کرد، تمام تلاش آمریکا اجرای طرح فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران و مردم از طریق تحریم‌های همه جانبه و فشار بر ملت ایران بود تا کشورمان را وادار به مذاکر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از شهریورماه که آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه تلاش داشت تا تحریم‌های سازمان ملل را به صورت خودکار برگرداند اما با مخالفت جامعه جهانی مواجه شد، تلاش آمریکا برای ایجاد نارضایتی در ملت ایران، دامن زدن به بحران و آشوب در جمهوری اسلامی ایران بود ولی با شکست روبه‌رو شد.

وی بیان کرد: به دنبال اقدام آمریکا برای فعالسازی مکانیسم ماشه ، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس طرحی در پاسخ به اقدامات خصمانه آمریکا در دستورکار قرار داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر بخواهیم نسبت به تحرکات و خباثت های آمریکا همچنین نقض حقوق اساسی ملت ایران بی تفاوت باشیم پیام انفعال به سیاست مداران آمریکایی منتقل می‌شود.

الهیان گفت: آمریکا با تحریم غذا و دارو و تحریم قطعات هواپیما، امنیت جانی و سلامت مردم را مستقیما مورد هدف قرار داده که ناقض حقوق بشر و حقوق اساسی ایران است، بر این اساس مجلس باید به این اقدامات واکنش نشان می داد و تصویب طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم در این راستا بود.

وی بیان کرد: در این مقطع فرصتی پدیدآمد تا مقابل اقدامات آمریکا علیه صنعت هسته‌ای بایستیم، این در حالی است که رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال پرونده سازی علیه ملت ایران و کشورمان هستند.

الهیان ادامه داد: هر از گاهی آمریکا با اسناد ادعایی اقدام به پرونده سازی می‌کند و دسترسی هایی به بازرسان آژانس داده شده تا به جای بازرسی اقدام به جاسوسی،کسب اطلاعات برای پرونده سازی علیه صنعت صلح آمیز هسته ای کنند این موضوع باعث شد تا مجلس اقدام به تهیه طرح اقدام راهبردی برای رفع تحریم ها کند  تا در برابر آمریکا توان انجام اقدامات متقابل را داشته باشیم.

وی افزود: در حال حاضر از نظر ما از برجام، جز یک نام چیزی باقی نمانده و بدعهدی آمریکا و عدم تلاش اروپا برای اجرایی کردن تعهداتش باعث اجرای یک طرفه تعهدات ایران در برجام شده که قطعا به صلاح ملت ایران نبوده و پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در بحث پروتکل الحاقی نیز در این طرح پیش بینی شده تا درصورت ناتوانی اروپا برای اجرای تعهدات برجامی خود، اجرای پروتکل الحاقی به صورت مشروط متوقف شود.