نظارت میدانی مجلس مردم را دلگرم می کند

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با افکارنیوز بیان داشت: تجربه بنده در ماه های اخیر نشان داده است که نظارت های میدانی جزء ضروری ترین وظایف نمایندگی است و حتی از قانون گذاری و وظایف تقنینی نماینده ها نیز بالاتر است. همانطور که ما بسیاری از موضوعات و مشکلات را تا به امروز با نظارت میدانی برطرف کرده ایم.

وی افزود: ضعف عمده ای که در کشور وجود دارد احتمالا به دلیل عدم حضور میدانی مسئولان برای حل مشکلات مردم است. زیرا این موضوع از دو جهت بسیار مهم است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند تمام مسئولان کشوری ازجمله نمایندگان و مسئولان اجرایی باید در کف جامعه باشند و از نزدیک زندگی مردم را ببینند و درک کنند و با حضور در میدان برداشت صحیحی از وضعیت معیشتی مردم به دست آورند. زیرا گزارش های شفاهی یا کتبی به اندازه نظارت میدانی موثر نیست.

اقبال شاکری تاکید کرد :حضور مسئولان  در صحنه باعث می شود تا لایه های زیرین مشکل حل و فصل شود و ازطرف دیگر باعث هماهنگی بین دستگاه های اجرایی می شود که خودشان به تنهایی نمی توانند با یکدیگر هماهنگ باشند و هرکدام خودشان را مستقل می دانند و حاضر نیستند با دیگری جلسه هماهنگی برگزار کنند. این امر باعث می شود اطلاعات بین دستگاه های اجرایی رد و بدل شود اما به دلیل عدم تبادل اطلاعات شاهد هستیم که در بسیاری از حوزه ها کارها به درستی پیش نمی رود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: نظارت میدانی مجلس باعث می شود تعهداتی که هر کدام از دستگاه های اجرایی پذیرفته اند شفاف و قابل حل شود و نکته ی مهم تر از تمام این ها دلگرم شدن مردم است.

وی افزود: زمانی که مردم می بینند مسئولان در محل زندگی و محله آن ها آمده اند، احساس می کنند که آن ها از کم و کیف واقعی زندگی آن ها اطلاع دارند و درک درستی از شرایط زندگی به دست می آورند و اگر هم این نظارت های میدانی موجب برطرف شدن مشکلات آن ها شود بیش از گذشته دل گرم و امیدوار خواهند شد.

شاکری گفت: به همین دلایل نظارت میدانی برای تمام مسئولان کشور بسیار ضروری است و از آنجا که مجلس ریل گذار اصلی و ناظر بر امور کشور است بیشتر از سایر نهادها باید به این موضوع ورود پیدا کند. بنابراین زمانی که خود نماینده ها یا ریاست مجلس دست به چنین اقداماتی میزنند از این منظر است که جای خالی این موضوع در کشور به وضوح حس می شود. ما حتی در بدو ورود به مجلس نیز بر این موضوع تاکید کرده بودیم.

نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم بیان داشت: اگر برخی از مسئولان یا مدیران می خواهند کوتاهی های خودشان را با فرافکنی و آدرس غلط و انتقاد کردن به این موضوعات نشان دهند، باید گفت که بی فایده است زیرا مردم خودشان متوجه می شوند که چه فردی خدمت گذار است و چه کسی خدمتگذار واقعی نیست. کما اینکه همین روزها هم در بین مردم این مقایسه در حال انجام است و مردم این تدابیر را می پسندند. برای مثال اگر مجلس بخواهد به موضوع خودرو و مافیای آن ورود و آن را حل کند چه راهی جز نظارت میدانی دارد؟

وی افزود: ما در مجلس بارها وزیر را خواستیم و جلسه گذاشتیم و گروه های مختلفی برای ارائه راه حل های کارشناسی آمدند اما در آخر موضوعات حل نشده است. حال وظیفه ما در این میان چیست؟ آیا باید این موضوع را همینطور رها کنیم تا مردم لطمه ببینند؟ قطعا مجلس باید ورود جدی پیدا کند تا این معضلات حل شود. مسئله فولاد، ارز، بورس و مسکن نیز جزء موضوعاتی هستند که نیازمند ورود قاطع و جدی مجلس به عنوان یک ناظر و هماهنگ کننده هستند.

شاکری با اشاره به تخریب برخی از رسانه ها از نظارت میدانی مجلس، گفت: به نظر بنده این بحث های حاشیه ای در مورد بازدیدها هیچ تاثیری در اصل کار ندارد. زیرا اکنون مردم بسیار استقبال کرده اند. کما اینکه بعضی از آن ها هم به سرانجام خوبی رسید و به نظر بنده تداوم آن هم لازم است.

این نماینده تاکید کرد که اگر یک مدیر برخی اقدامات را انجام داد و مردم پسندیدند و از آن موضوع حمایت کردند چه ایرادی دارد؟ آیا ما باید جلوی او را بگیریم و بگوییم شما کار نکن چون مردم تو را می پسندند؟ به عنوان مثال اگر آقای رئیسی به استان ها سفر نکند چگونه باید متوجه شود که کارگران یا کشاورزان چه مشکلاتی دارند.

وی اظهار داشت: در روزهای اخیر مردم دیدند نرخ ارز که بارها گفته شده بود تحت تاثیر تحریم ها است، بدون هیچ دلیلی کاهش پیدا کرد و این نشان می دهد که در واقعیت تحت تاثیر تحریم ها نبوده است. بنابراین می توان گفت افزایش قیمت ها بیشتر از اینکه تحت تاثیر تحریم باشد تحت تاثیر عدم هماهنگی، مدیریت ها و عدم حضور مسئولان در میدان بوده است.

نماینده مردم تهران درانتها خاطرنشان کرد: افرادی که فکر می کنند حل مشکلات کشور ما بیرون از مرز های خودمان است و دلبسته به سیاست مدارهای غربی هستند در راه اشتباهی قدم می گذارند. آزموده را آزمودن خطاست و مردم هم به این موضوعات اعتقادی ندارند و قطعا افرادی را انتخاب می کنند که در عمل خادمی خود را نشان داده اند.