طرح جهش تولید و تأمین مسکن مجلس دهک‌های پایین را خانه‌دار می‌کند

اسماعیل حسین زهی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین وضعیت طرح «جهش تولید و تأمین مسکن » و ایراداتی که بعد از ارائه در صحن علنی مجلس به آن وارد شد در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت: یک ایراد شکلی در این طرح وجود داشت که در کمیسیون بررسی و به هیئت‌رئیسه ارسال شد و قرار است در جلسات آتی مطرح شود و اگر مشکل خاصی پیش رو نباشد تصویب و به شورای نگهبان ارسال می‌شود. اگر هم از سوی شورای نگهبان ایرادی گرفته شود باید رفع گردد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: این طرح هنوز به شورای نگهبان اصلاً ارسال نشده که بخواهند ایرادی بگیرند. این موضوعی بود که ما در جلسه‌ای با حضور نماینده دولت، نماینده بانک مرکزی، نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس و حتی نماینده شورای نگهبان برگزار کردیم و طرح موردبررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که مصالح موردنیاز توسط دولت و از طریق وزارت صمت به قیمت تمام‌شده و نه قیمت بورسی ارائه شود.

حسین زهی تأکید کرد اگر این طرح اجرا شود رشد بی‌رویه قیمت مسکن جلوگیری می‌کند و از طرف دیگر اقشار و دهک‌های پایینی صاحب مسکن خواهند شد.

این عضو کمیسیون عمران بیان داشت: قرار شده است طبق این طرح دولت تا پایان سال 1404 سالانه حدود یک‌میلیون واحد مسکونی بسازند و در اختیار متقاضیان قرار دهد و اختیار زمین‌های نابی که ارزش و مرغوبیت دارد و به دولت داده‌شده قرار است با اجرای مزایده به فروش برساند و هزینه‌های این طرح را تأمین کند.

وی افزود: پیش‌ازاین قرار شد تا املاک در حریم قانونی شهرها قرار گیرند تا به دولت تعلق گیرد. درنتیجه این مسئله با هماهنگی نماینده منابع طبیعی و نماینده جهاد کشاورزی صورت‌جلسه شد و درواقع در اختیار نماینده دولت و مسکن و شهرسازی قرا گرفت تا به‌صورت رایگان به دولت تحویل داده شود.

حسین زهی تصریح کرد: اکنون در حریم شهرهای بزرگ زمین خالی زیاد است و به همین دلیل قرار است این زمین‌ها وارد حریم قانونی شهر شوند و حتی اصلاح 20 درصدی هم شامل این زمین‌ها نشود. تا دولت به‌راحتی بتواند به‌واسطه مزایده آن‌ها را به فروش برساند و هزینه‌های ساخت مسکن را از این طریق تأمین کند.