نباید اجازه داد با ماجرای FATF امنیت روانی جامعه را برهم بزنند

 رضا طاهری‌نیک دبیر انجمن اسلامی علوم پزشکی ایران با اشاره به اظهارات اخیر علی ربیعی سخنگوی دولت درباره موانع انتقال پول برای خرید واکسن با توجه قواعد FATF‌ گفت: آقای ربیعی این گونه القا کرده که نپیوستن به FATF و در لیست سیاه قرار گرفتن، آثار خود را بر تراکنش‌های مالی نشان داده است و حتی در مواقعی هم که تحریم مانع نمی‌شود، FATF  این بهانه را ایجاد می‌کند!

وی افزود: از سوی دیگر یکی از نمایندگان سابق و البته همیشه حاشیه ساز مجلس در فضای توییتر بیان می کند به خاطر این که در لیست سیاه FATF  قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم. همزمان با این اتفاقات، جو رسانه ای دولت تدبیر و امید، شایعه ای راه می اندازند مبنی بر اینکه رهبری با تصویب لوایح مربوط به FATF  موافقت کرده اند!

این فعال دانشجویی تاکید کرد: این اتفاقات به طور کاملا همزمان با هم و دومینو وار رخ می دهند و ما هم باور می کنیم که هیچ ارتباطی با هم ندارند تا آن جا که هشتگ واکسن بخرید توسط برخی در داخل و برخی از شبکه های بیگانه معلوم الحال ترند نخست توییتر شد و اینگونه به مخاطب القا می شود که مسائل مربوط به FATF ، دلیل عدم خرید واکسن توسط جمهوری اسلامی ایران است! 

طاهری نیک افزود: اما پس از این مسائل، چند اتفاق به وقوع می پیوندند که نشان می دهند آنچه آقای ربیعی و حامیان دولت روی آن مانور داده اند، تنها مانند همان امضای آقای کری، جوسازی برای فریب مخاطب عام است.

وی ادامه داد: تنها چند روز بعد آیت الله آملی لاریجانی، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می کند که رهبر انقلاب تنها با تمدید زمان بررسی مجدد  FATF  موافقت کرده اند و به هیچ عنوان نظر به تصویب آن نداده اند و این شایعه ای بیش نیست!

این فعال دانشجویی بیان کرد: این مسائل ادامه داشت تا اینکه عبدالناصر همتی عنوان می کند که مشکل خرید واکسن کرونا حل شد! و نکته جالب تر آنکه وزیر بهداشت در نشست خبری بیان می کند من سیاسی نیستم اما در اوضاع کنونی، تاثیر FATF  را در نظام سلامت و در رابطه با واکسن جدی نمی‌بینیم و سهمیه ما در کوواکس از بین نرفته و به دلیل نقل و انتقال پول، این روند کمی طول کشید و خوشبختانه مشکلاتش حل شد و ما 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن در قالب کوواکس را در سهمیه خود داریم.

طاهری نیک اظهار داشت: مشخص نیست دولت با چه هدف و مقصدی قضیه FATF  را در برهه های زمانی مختلف مطرح و امنیت روانی جامعه را مختل می کند اما ارکان نظام و در راس آنها مجمع تشخیص مصلت نظام بهتر است هر چه سریع تر پرونده مروبط به آن را بسته و قضیه را یکبار برای همیشه حل کنند تا عده ای هر بار امنیت روانی جامعه را برهم نزنند.