تخصیص سهام یک میلیون تومانی به متولدین ۱۴۰۰ + جزئیات

تخصیص سهام یک میلیون تومانی به متولدین ۱۴۰۰ تائید شد. مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد محسن زنگنه برای تشویق زوج های ایرانی به فرزندآوری در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه 1400 مبنی بر اختصاص سهام یک میلیون تومانی به نوزادان متولد 1400 موافقت کرد.

به عبارتی بر اساس این مصوبه امروز مجلس، هر نوزادی که در سال ۱۴۰۰ به دنیا بیاید، سهامدار بورس است و یک میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی را دارد.

طبق این مصوبه دولت ملزم شد تا به ازای هر فرزندی که از ابتدای فروردین 1400 به دنیا بیاید  ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد که جزئیات بیشتر آن را در زیر می خوانید.

براساس آمارها سال ۹۸، یک میلیون نوزاد در کشور متولد شده و اگر متولدان سال ۱۴۰۰ هم در همین تعداد باشد، دولت باید هزار میلیارد تومان از سهام برخی از شرکت‌های خود را به نوزادان تازه متولد شده بدهد.

سهام 1 میلیونی نوزادان 1400

این در حالی است که دولت روی فروش این شرکت‌ها حساب ویژه باز کرده است. بر این اساس باید دید آیا این طرح اجرا می‌شود و یا به سرنوشت طرح دولت دهم دچار می‌شود.

نمایندگان در نشست علنی امروز -دوشنبه - در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1400 ، با پیشنهاد محسن زنگنه درخصوص الحاق یک بند به تبصره ۲ ماده واحده درباره مشوق‌های مالی برای فرزند آوری و افزایش جمعیت موافقت کردند.

جزئیات طرح ورود نوزادان 1400 به بورس

براساس این بند الحاقی، دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد می‌شود، ۱۰ میلیون ریال از محل یک درصد یک دوازدهم هزینه‌های شرکت‌های دولتی را به صورت ماهانه کسر و پس از واریز ردیف خاص صرفاً جهت خریداری صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.

تخصیص سهام 1 میلیونی به نوزادان

در همین حال، سازوکار اجرایی از جمله خانوارها، مشمول نحوه خرید و انتخاب صندوق و هزینه‌های مرتبط به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی به تصویب هیات وزیران برسد.