چینی‌ها همانقدر به توافق نیاز دارند که ایرانی‌ها نیاز دارند

 از زمانی که بحث توافق 25 ساله ایران و چین مطرح شد بویژه از زمانی که این توافق در قالب یک سند نقشه راه به امضای وزرای خارجه دو کشور رسید، تبلغیات گسترده منفی زیادی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی علیه این سند شکل گرفته است. دلیل این حجم از تبلیغات علیه این توافق چیست؟ و چه چیزی را به ما می گویند؟

سیدمحمد مرندی استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال‌ خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: با توجه به اینکه رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم متعلق به دولت‌های غربی و سعودی هستند، نسبت به امضای این سند ناراحتی نشان می‌دهند و همچنین لشگر سایبری متعلق به همین دولت‌ها، یعنی لشگر سایبری منافقین و سلطنت طلب در آلبانی و جاهای دیگر به شدت علیه سند همکاری چین و ایران در این روزها فعال بوده‌اند و از طرف دیگر رئیس جمهور آمریکا نیز اظهار نگرانی کرده می توان به این نتیجه رسید که این توافق خوبی برای جمهور اسلامی و مردم ایران است.

وی افزود: شایعات عجیب و غریبی مطرح می کنند مثل حضور نظامیان چینی یا واگذاری جزایر و دیگر حرف‌های خارق العاده‌ای که مطرح می‌کنند. اما با توجه به اینکه متن اولیه توافق عملا چند ماه گذشته فاش شده و می دانیم که هیچکدام از این موارد در متن نبود و تنها شامل بحث‌های کلی بود. بنابرین کسانی که این  حرف ها را مطرح می کنند عالمانه دست به دورغ پردازی می‌زنند همه می‌دانند که اینها دورغ می‌گویند حالا عده‌ای از مردم که این حرف‌ها را از شبکه‌های مجازی یا شبکه های ماهواره‌ای می شنوند و باور می کنند از روی سادگی است اما همه می دانند کسانی که این بحث‌ها را مطرح می کنند دروغ می گویند چونکه همانطور که گفتم متن اولیه _ به درست یا غلط_  فاش شد ولی در آن نه عددی و نه رقمی است و نه تعهدی داده و نه پروژه ای تعریف شده چه برسد به دورغ‌های بزرگی که مطرح شده‌اند.

این استاد روابط بین الملل تاکید کرد: اگر در ماهیت واقعی این توافق تردید وجود داشت به جای این دورغ‌های بزرگ و بی اساس به متن توافق می‌پرداختند و روی اشکالات توافق مانور می‌دادند.

مرندی درباره دلایل سودمندی سند همکاری جامع ایران و چین برای کشورمان اظهار داشت: علت اینکه این توافق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار سودمند است اینکه اول فشار غرب را کامل کاهش می دهد و از این پس چین به عنوان یک شریک مطمئن‌تری دیده می‌شود. هرچند در گذشته رابطه ایران و چین رابطه خوبی بوده ولی اینکه دو طرف با یکدیگر توافق می کنند تا در یک بازه بلند مدت نقشه راه همکاری را ترسیم کنند نشان دهنده اراده بیشتر از گذشته دو طرف برای همگرایی اقتصادی و سیاسی است.

این کارشناس مسایل روابط بین الملل درباره اهمیت این توافق برای کشور چین نیز گفت: همان قدر که این توافق برای ایران مفید است برای چین نیز مفید است چونکه چینی‌ها هم مثل ایرانی‌ها تحت فشار آمریکا و متحدانش قرار دارند. خصومت آمریکایی‌ها نسبت به چینی‌ها در چند سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و در دولت بایدن این روند تغییر پیدا نکرده است حتی رفتار دولت بایدن همانگونه که در مذاکرات آلاسکا دیدیدم بدتر از دولت ترامپ بود. یعنی  بدزبانی و بدرفتاری دیپلماتیک دولت بایدن از جهاتی حتی در دولت ترامپ نیز سابقه نداشت. 

وی افزود: بنابراین چین پیش از پیش به ایران نیاز دارد چرا که آمریکایی‌ها در جهان دارند یارگیری می‌کنند با توجه به اینکه ایران کشور مستقلی است برای چین بسیار ارزش دارد. در واقع چینی‌ها همانقدر به این توافق نیاز دارند که ایرانی‌ها نیاز دارند به عنوان مثال ابتکار «یک کمربند-یک جاده» که چینی‌ها به دنبال آن هستند برای ایران بسیار ارزشمند است و برای چینی‌ها نیز وجود ایران در این طرح ضروری است. همچنین می‌توان به اهمیت جغرافیای ایران و ذخایر انرژی ایران اشاره کرد که برای چینی‌ها اهمیت زیادی دارد.

مرندی در پایان خاطر نشان کرد: هم نوع مخالفت دشمنان ایران با این توافق نشان دهنده ارزشمند بودن آن است و هم شرایط جهانی و منطقه‌ای ایجاب می‌کند که ایرانی‌ها و چینی‌ها به دنبال دوستانی برای مقابله با فشارهای غربی باشند.